Masih
berkait dengan isu semasa iaitu pemberhentian kerja oleh beberapa syarikat/GSC
dan macam2 lagi. Yang teruk terjejas semestinya Oil & Gas sebab harga
minyak jatuh gila2 – dah bawah USD32 per barrel. Ni aku copy dari website yg
update 3 jam lepas.
“Light,
sweet crude for March delivery settled down $2, or 6%, at $31.62 a barrel on
the New York Mercantile Exchange. It is the largest daily dollar loss since
Jan. 6 and snaps a four-session winning streak. Front-month April Brent crude,
the global benchmark, settled down $1.75, or 4.9%, at $34.24 a barrel on ICE
Futures Europe.”
Pastu
Industri penerbangan Mas menyaksikan 200 kot (lupa nak copy) pilot hilang
kerja, industri kereta, industri kilang – macam elektrik – kawan aku cite 3
tahun lepas kot. Yang Panasonic Tv seksyen dah kena tutup, sebab tv yang
dihasilkan terlalu baik sampai tak rosak2 – means orang tak beli tv baru – so pengeluaran
kena stop kerana takda permintaan – ingat subjek Ekonomi masa Form 6 dulu2.
Sebelum
tu lagi, kamera digital (bukan dslr) pun dah alami kemerosotan sebab smart
phone dah terlampau canggih doe. Yang ada sampai sama tahap dewa dengan DSLR
pun ada k. 12MP kot, siap boleh selfie gape fish. Kwang2
Industri
printing pun terjejas (tu tempat keja aku wei) – sebabnya sekarang gen Y semua
pakai smartphone, berita pun baca thru online (tapi gen baru ni tak suka berita
sangat-yang baca pun orang macam aku). – means paper & magazine mengalami
penurunan. Sedih wei. Ingat lagi dulu2, paper tu dah jadi makanan harian zaman
sekolah sampai awal tahun 2000, sebab itu satu2nya medium (selain tv lah) nak
tahu berita, sekarang? Orang tengok surat khabar pun tak, terkontang-kantinglah
kat kedai buku. Kecuali ada orang macam abah2 aku, yang masih membaca surat
khabar – tak kesahla Sinar Harian, Utusan ke Berita, Kosmo @ Harian Metro.
Janji fizikal & bercetak.
Orang
sekarang. Gen Y & Gen Z – hanya melihat smart phone. Berita, gossip semua
sampai berita baru jadi 5 saat, dah ditulis oleh Roti Kaya. Sian Media Hiburan
yang gah itu, Sebab? Peminat dah tak membeli. Baik depa beli topup nak tau
berita. Macam juga dulu2 – ramai budak2 yang teringin nak masuk majalah sebab
nak gambar terpampang, tapi sekarang ada instagram, pandai sikit ayat, masukkan
gambar yang comel, bajet cute, ramai follower – tadaa..dah tak perlukan majalah
– macam Atita Haris – dah jadi Jutawan dah hasil review ok.
Orang
macam aku masih suka membaca fizikal, tapi tulah, umur dah meningkat, ramai
yang dah mula beralih ke arah buku keagamaan. Jadi, majalah tu sapa nak baca?
Struggle kan? Dan ini fenomena seluruh dunia pabila Gen Y & Gen Z mula
mendominasi struktur kerja dunia. Politik ja masih Gen M? Eh!. Haha, masuk
politik gak.
Aku
pernah tanya beberapa orang – akan terkuburkah industri printing? Susah nak
jawab, ada yang kata ya, tidak & mungkin (tengah2) – Cuma aku masih
mengharapkan orang kita tidak hanya bergantung pada berita/cerita di smartphone
semata2, sebab cerita begitu nak main story human interest bolehla. Tapi kalau
story tokoh tu masih perlukan Wartawan untuk menulis. Story fasal kerjaya dan
lain2. Kami yang akan menulisnya untuk bahan bacaan. Jadi sokonglah industri
percetakan k!
datang eh Karnival Karangkraf ni - yang poster 6000 helai tudung tu team kami lah buat, Nur, Dara & Hijabista. Datang tau |
No comments:
Post a Comment