Lebih kurang 10 tahun yang lalu - cepatnya masa tu kan. Dari terperap dalam emel, letak sini boleh juga baca2, boleh sharing. Pahala berterusan. Tak dapat buat baik banyak, buat baik sikit pun jadilah.
Tsrikh emel ; 4 September 2006
Saya benar-benar kebingungan. Bagi seorang yang hidup 11
tahun di perantauan, kembali ke Malaysia di era seperti hari ini, memang
membingungkan. Semasa di Ireland, saya sudah mendengar tempias American Idol
yang sesekali menghiasi dada akhbar Irish Independent dan lain-lain.
Talk of the town kadangkala diisi dengan isu siapakah
yang sepatutnya mewakili Ireland ke acara Eurovision Contest yang sememangnya
tempat pertama pertandingan itu sinonim dengan penyanyi dari Ireland zaman
berzaman khususnya penyanyi seperti Johnny Logan. Namun ia hanya acara biasa.
Kerja-kerja harian orang ramai berlangsung seperti biasa...tiada yang luar biasa.
Saya terkasima semasa bersiap-siap untuk pulang ke tanah
air for good, ketika membaca pengumuman nama Rais Yatim diberikan peranan
sebagai Menteri Kebudayaan kabinet Pak Lah yang baru. Hairan bin Ajaib, apa
yang saya kenal tentang Rais Yatim, menimbulkan tanda tanya. Mengapakah seorang
menteri yang begitu genius khususnya dalam hal ehwal berkaitan undang-undang,
tiba-tiba ditempatkan sebagai menteri di sebuah kementerian yang menguruskan
hal ehwal zapin dan joget, pesta budaya dan orang filem Malaysia yang sering
berbalah sesama sendiri. Adakah ini menjadi langkah ke arah memandulkan politik
Rais Yatim?
Namun, kehairanan saya terjawab apabila saya membaca
temuramah bersama Rais Yatim di akhbar The Star bersama HL Wong [17 April
2004] di bawah tajuk "Stop
æArabisingÆ Malay Culture" atau "Berhenti MengArabkan Budaya
Melayu". Tegasnya, temuramah itu menggambarkan misi Rais Yatim yang mahu
mengembalikan semula identiti Melayu yang padanya telah terpadam oleh proses
Islamisasi yang diterjemahkannya sebagai Arabisasi. Antara budaya Melayu yang
mahu ditonjolkan kembali adalah budaya tari menari. Orang Melayu tak mungkin dapat dipisahkan daripada tari menari
kerana ia telah mendarah daging di dalam tubuh kita, tegas beliau.
Nampaknya apa yang dinyatakan oleh beliau benar-benar
terealisasi di dalam masyarakat kita. Usahlah pergi jauh, kampung saya sendiri
telah terasa kesannya. Seingat saya, kali terakhir kampung saya
dihiruk-pikukkan oleh Joget Lambak ialah semasa saya masih di bangku sekolah
rendah. Itu bererti Joget Lambak telah pupus di kampung saya semenjak 20 tahun
yang lalu. Tetapi pupusnya Joget Lambak bukanlah kerana kampung saya telah
diArabkan seperti bangsa Sudan. Bangsa Sudan membuang bahasa asli mereka dan
mengambil sepenuhnya Bahasa Arab sebagai bahasa pertuturan mereka.
Kampung saya
masih pekat 'kome', 'mike' dan sambal belacannya. Namun yang pasti, apabila
masjid makin ramai yang datang, perempuan makin ramai yang tutup aurat, emak
ayah makin gemar menghantar anak ke kelas fardhu 'ain, maka dengan sendirinya
Joget Lambak terketepi dan terhakis dari keMelayuan orang kampung saya. Tetapi
saya kekal sebagai salah seorang daripada beberapa orang anak kampung yang reti
Bahasa Arab.
Tetapi, selepas 11 tahun saya meninggalkan kampung, saya
dikejutkan dengan suatu pengalaman pahit di malam itu. Hanya beberapa ratus
kaki dari rumah saya, kenduri kahwin jiran yang siang tadi diTahlilkan dan
di'doa selamat'kan oleh Imam kampung, malam ni berjoget terlambak-lambak.
Berdentam-dentum dram dan gitar, anak-anak muda
terloncat-loncat dan lebih mendukacitakan saya, ia berlaku bersebelahan masjid.
Aduh...
gelisah saya sepanjang malam di samping anak-anak saya yang
tidak boleh tidur akibat kebisingan mereka yang berlanjutan hingga ke tengah
malam.
Walaupun anak saya lahir di bandar yang penuh orang mabuk
dan saling berbunuhan sesama sendiri (di Belfast), namun fitrahnya masih
merintih kedamaian yang dibunuh 'orang kahwin' malam itu.
RAKYAT KETAGIH HIBURAN
Fenomena hiburan melampau sememangnya menakutkan saya.
Kalau di Ireland, rancangan realiti TV mencari bakat baru berlangsung satu demi
satu, tetapi di Malaysia, lima program berjalan serentak. Ada untuk remaja, ada
untuk kanak-kanak, ada untuk ibu bapa dan ada juga untuk orang tua yang sudah
senja. Lagu-lagu lama muncul kembali supaya jiwa rakyat yang hari ini telah
beruban, terusik kembali untuk mengenang zaman remaja mereka di taman-taman
bunga. Semua berhibur, semua berkhayal dan semua terbang ke cloud nine
masing-masing.
Iklan mesti menghiburkan, pendidikan mesti menghiburkan,
ring tone telefon bimbit juga mesti berlagu hiburan, malah ceramah agama juga
mesti ada unsur hiburan. Mana-mana agenda yang tiada unsur hiburan dengan
sendirinya terpinggir. Kehidupan masyarakat kita sudah 'entertainment
centered'. Segala keperluan hidup diarahkan kepada hiburan malah wang yang
dicari dengan penat lelah, amat mudah ditaburkan kepada sms demi memenangkan
idola masing-masing. Akhirnya terhibur menjadi tujuan hidup!
Mana-mana yang tidak menghiburkan, tiada makna dan tiada
nilai.
Namun, mungkin akibat desakan kemahuan Islam yang masih
ada nyawa, suara-suara menegur masih kedengaran walaupun tidak begitu
diendahkan.
Mufti berfatwa, pendakwah menegur, pemimpin mengeluh.
Namun untuk berundur daripada dunia hiburan, jiwa sudah ketagihan. Bagai
penagih yang keluar masuk pusat serenti, begitulah rakyat yang sudah ketagih
hiburan.
Sembahyang, sembahyang juga. Tapi kemudian kembali berhibur.
Tarian dan lagu-lagu pathetic terus didendangkan, namun nama-nama Tuhan
diselitkan jua. Akhirnya muncullah suatu trend baru dalam masyarakat kita di
mana Islam menjadi kosmetik paling murah tapi laku.
Persoalannya, salahkah berhibur? Tentu tidak salah...
namun hiburan yang bagaimana? Mentor saya memberikan analogi yang menarik.
Katanya, nasyid umpama iklan. Iklan yang berkesan adalah iklan yang berjaya
meningkatkan penjualan produk. Tetapi jika yang dikenang hanyalah iklan dan
kecantikan paras rupa modelnya, sedangkan barangan tidak terjual malah tersisih
dari pasaran, maka iklan itu sudah tersasar. Produk yang diiklankan, pelakon
iklan yang naik saham!
Nasyid menjadi wadah 'mempromosikan' Islam dengan
citarasa yang kontemporari. Nasyid bertujuan 'memperkenalkan' Tuhan. Namun bagi
yang mendengar nasyid cintan cintun dan rap sampah sarap hari ini, berapa ramai
yang 'membeli' Tuhan? Adakah cinta kepada Ilahi meningkat selepas menghayati
nasyid seperti itu? Walaupun ada penyanyi wanita tergamak mengheret jubah dan
tudung ke pentas tari menari, atau yang lelaki menyelitkan kalimah-kalimah Arab
di celah caca merba nyanyiannya itu, persoalannya yang manakah yang laku?
Adakah Islam semakin laku? Adakah Tuhan semakin dibesarkan? Amat pelik, jika
nasyid itu kononnya mempromosikan Islam tetapi Islam tetap tidak laku di
pasaran. Jika ia sebuah iklan, maka nasyid hari ini menjadi contoh iklan yang
tidak berkesan. Iklan laku, barang tak laku. Nasyid laku, Tuhan tetap
terpinggir dan dilupakan.
APAKAH SEMUA INI?
Inilah soalan yang membingungkan saya. Kita melihat
bagaimana menyebut kalam-kalam iman seperti Insya Allah, Alhamdulillah, Syukur,
Ameen dan lain-lain sudah menjadi seperti adat. "Semoga Tuhan memurahkan
rezeki saya dalam bidang ini!", Tuhan mana yang mengurniakan kemurahan
rezeki dalam bentuk maksiat dan kebinasaan jati diri? Kepada Tuhan manakah, si
artis tadi berdoa? Habis, apa ertinya mereka yang berpenat lelah melawan hawa
nafsu dan syaitan dalam kehidupan sedangkan dalam keadaan menaja maksiat, Tuhan
masih mengurniakan kemurahan rezeki? Saya masih ingat bagaimana salah sebuah
kumpulan ditemuramah oleh televisyen tentang rahsia kejayaan dan keyakinan diri
mereka. Mereka menjelaskan bahawa mereka ada sejenis meditation. Apabila
diminta membuat demonstrasi, mereka yang terdiri daripada beberapa lelaki dan
seorang perempuan berpegangan tangan membentuk bulatan dan... AL-FATIHAH!
Selepas itu ketua kumpulan membacakan doa sambil menadah tangan, memohon supaya
Allah melindungi band mereka dari kekalahan dan mala petaka bahaya.
Terpegun saya menontonnya. Wartawan tersebut pula mengucapkan
syabas kerana walaupun kumpulan tersebut menyanyikan lagu kontemporari dan
moden, tetapi masih tidak lupakan agama!
Bingung saya memikirkan hal ini. Apakah sebenarnya
kefahaman mereka tentang Islam? Adakah
mereka benar-benar memaksudkan bahawa Allah, Tuhan Muhammad, Tuhan Abu
Bakr, Tuhan Imam Syafie, adalah Tuhan yang sama boleh mengurniakan keredhaanNya
kepada acara henjut-henjut mereka di dalam konsert tersebut? Apakah pelajar-pelajar Akademi Fantasia benar-benar
percaya bahawa di alam bukan Fantasia, Allah SWT telah menghalalkan perlakuan mereka
hanya kerana sebelum jamming, mereka memberikan salam?
Seperti orang yang makan daging yang unknown, baca sahaja
Bismillah dan baham! Lantaklah daging tu babi ke atau lembu mati dilanggar
kereta, yang penting tadi Bismillah telah dibaca. Err... saya benar-benar
kebingungan.
Akhirnya, saya sampai kepada suatu kesimpulan. Saya
terkenangkan kepada hadith riwayat Huzaifah, bahawa Nabi Muhammad SAW telah memperingatkan bahawa di akhir zaman,
kebenaran itu masih bertahan tetapi bezanya dengan Islam di zaman silam ialah,
Islam di akhir zaman ini berdebu, samar-samar dan berasap. Jika realiti di
akhir zaman ini begitu, ini bererti Islam tidak boleh dinilai dengan pandangan
mata biasa kerana di dalam suasana yang berdebu lagi berasap, dua biji mata di
kepala ini akan kemerah-merahan, kabur, berair dan kelam penglihatannya.
Sesungguhnya yang perlu dicelikkan demi mencari kebenaran
di akhir zaman, adalah mata hati! Hati telah kenal Tuhan kerana dia datang dari
Tuhan.
Dia tahu di mana nilai kebenaran. Sebab itu Nabi Muhammad
SAW menyuruh kita meminta pandangan hati dalam menilai kebenaran. Dosa itu
adalah apa yang mendatangkan keresahan di hati dan kebaikan pula mententeramkan
jiwa. Asalkan hati itu bersih, ia akan meilhat dengan pandangan Allah.
Pandangan Allah itu adalah world view yang berasaskan tauhid.
Tauhidic Mindset itu adalah suatu pandangan yang menilai kehidupan ini
berasaskan pandangan Tuhan. Apa yang baik di sisi Allah, baiklah padanya, dan
apa yang keji di sisi Allah, kejilah terhadap dirinya. Hakikat ini tidak dapat
dicapai oleh mata kasar, namun yang perlu disuburkan adalah pada mata di hati
yang kenal Tuhan dan tahu ke mana ia patut pergi.
Oleh yang demikian, adanya rap dan pop yang dinasyidkan,
adanya penari dan penyanyi yang bertudung dan berjubah, adanya juara Akademi
Fantasia yang berlatar belakangkan agama, hanyalah kosmetik Islam. Kita masih
mahu berhibur tetapi kita sedar yang kita sudah terlalu terhibur. Kita sedar
hiburan kita sekarang adalah dosa. Maka dengan adanya kosmetik Islam tersebut
ia dapat mengurangkan rasa berdosa. Sama seperti seorang artis yang pergi
umrah. Menangis-nangis di depan Kaabah dan kemudian balik ke KL berdansa
semula. Namun diceritakan kepada wartawan perasaannya semasa berumrah itu.
Sedangkan tidak sedikit pun kemungkarannya yang ditinggalkan. Namun, dengan
menggunakan hasil nyanyian itu untuk mengerjakan umrah, ia dapat mengurangkan
rasa berdosa tersebut. Sama juga seperti orang yang menyamun harta orang lain,
menipu dan menindas, kemudian sedekah sedikit hasil kerjanya itu kepada rumah
kebajikan.
Kurang sedikit rasa berdosa.
Sedangkan apa yang saya belajar, apa yang Imam al-Ghazali
tegaskan di dalam pengajarannya ialah: MEMBUANG RASA BERDOSA KETIKA MASIH
MELAKUKAN DOSA ADALAH SEBESAR-BESAR DOSA! Allah.. selamatkan kami dari fitnah
akhir zaman.
No comments:
Post a Comment