Sebenarnya
nak menulis masa keputusan UPSR diumumkan. Jadi masa tu semangat berkobar2 nak
menulis, tapi dah lepas banyak hari pastu qimi lak sunat semalam. Hmm, jadi
lupa. Cuma aku petik dari facebook ja pendapat Saiful Nang dan seorang cikgu
yang mengajar di Finland. Kiranya pendapat mereka tu aku setuju sangat lah.
GURU MENGAJAR VS GURU MENDIDIK
Seorang
guru mengajarkan anak muridnya memancing ikan dan seorang lagi guru mengajar
anak muridnya menangkap ikan.
GURU
PERTAMA mengajar bagaimana memancing ikan patin, ikan keli dan haruan dengan
baik. Dari jenis joran, umpan semuanya diajarkan termasuk saiz kail dan
macam-macam lagi. Cukup masa, guru menguji anak-anak muridnya. Ramai yang
cemerlang.
GURU KEDUA memperkenalkan sungai dan laut. Lalu
berkata kepada anak muridnya, memancing hanya salah satu cara untuk menangkap
ikan. Yang penting ikan dapat kita tangkap dan makan dengan cara apa sekalipun.
Gunakan akal lalu cikgu menunjukkan contoh dengan menjala, memukat, mengail dan
akhirnya cikgu berkata "ini semua sekadar contoh dan saya yakin kamu semua
boleh buat lebih baik".
10
tahun kemudian, murid guru pertama masih mengail 3 jenis ikan yang diajarkan
sahaja. Kadang-kadang nasib ikan sepat dan lampam pun naik sekali. Anak murid
mereka juga sangat berjaya dalam perlumbaan GP Joran dalam mengail ikan. Untuk
makan ikan, merkea masih pergi ke Giant dan Tesco untuk beli ikan.
Anak
murid guru kedua, sudah memiliki sangkar ikan di laut dan di sungai serta telah
mengeksport hasil-hasil hiliran ikan-ikan yang mereka ternak itu. Sebelum itu
mereka mencipta pelbagai cara untuk menangkap ikan. Sehingga untuk jangka masa
panjang, ikan itu mereka benihkan untuk diternak pula supaya mereka tidak perlu
menanggung risiko turun ke laut lepas lagi. Kerana guru mereka ajarkan mereka
secara objektif...ILMU itu berkembang dan boleh dikembangkan yang penting ikan
itu jadi makanan kita.
Guru
pertama mengajar dengan SUKATAN PELAJARAN yang telah ditetapkan. Guru kedua
mengajar dengan PELAJARAN TANPA SUKATAN. Guru pertama hanya menyampaikan ilmu,
Guru kedua membukakan akal fikiran untuk berfikir menjadi lebih baik dari
dirinya sendiri.
Kita
perlu keseimbangan antara keduanya.
Ini
bukan cerita ikan sahaja.
Tetapi ini cerita tentang evolusi pendidikan.
Tetapi ini cerita tentang evolusi pendidikan.
Pendidikan
bukan Pen"dictate"an.
SAIFUL
NANG
Azmira
Amran (boleh cari di fb-pensyarah muda yang sambung belajar di Finland)
Bab 1
Edisi
UPSR: Ilmu tidak boleh disamakan dengan bilangan A.
Memang Finns tak peduli pasal exam
pun, diorang belajar sebab seronok, sebab hari-hari bermakna. Hari-hari belajar
benda baru macam hidupkan api kayu, belajar pasal Malaysia, cara buat robot
etc. Why do you think I came to Finland? 9000km away from emak and abah, just
to learn the secret of Finnish education system! Bila dah tau, saya rasa kecewa
sebab silapnya bukan sebab guru kita tak pandai, bukan sebab org kementerian
semua jahat, bukan sebab anak kita bodoh, tapi sebenarnya kita terperangkap
dengan sistem sosial kita sendiri.
Kalau nak dengar benda benar, meh
saya bagitau benda yang saya belajar setahun lebih belajar pasal education
system kat Finland ni. Tapi sila telan sebab pahit:
1) Sekolah adalah tempat belajar
bukan medan ranking. Di Finland, sistem exam tiada, sebab semua sekolah di
Finland, mempunya satu ranking sahaja, iaitu equal / sama rata. Tiada sekolah
terbaik Finland atau sekolah tercorot Finland. Hantar je anak kat mana-mana
sekolah dalam Finland, standard dia sama. Takde kelas pandai, takde kelas
'belakang'. Kat Malaysia, kita sibuk dengan ranking sekolah terbaik di Malaysia.
Sekolah yang terbaik dapat tajaan, dapat partnership etc dan guru-guru stress
sebab nak kekalkan ranking, sebab nanti ibu bapa bising kalau pencapaian
merudum. Bila ibu bapa bising-bising, guru besar stress, bila guru besar
stress, guru-guru pula stress, diorang paksa murid2 telan ilmu (bukan belajar
ilmu) melalui hafalan dan cara jawab exam dan pastu murid-murid pula stress. So
bilanya nak belajar? Yang ibubapa sesetengahnya, cakap tak kisah anak dapat
berapa A. Tapi lepas tu masih lamenting the fact anak dia 'kurang sikit' dari
anak orang lain, sebab tu tak dapat masuk asrama. Come onnnn.
2) Jenis ilmu yang dipelajari. Di
Finland, mereka menekankan kepentingan belajar benda yang boleh diaplikasikan
dalam dunia sebenar. Sebab tu banyak project-based. Dari zaman tadika lagi,
guru dah bawa masuk hutan untuk belajar pasal jenis-jenis kulit pokok. Seminggu
belajar pasal tu je. Dalam kata lain, diorang menggunakan KBAT dalam seharian,
tp takde pun diorang labelkan KBAT tu. Kat Malaysia? Heboh dengan KBAT, tp tak
paham konsep KBAT. Siap buat exam on KBAT! Really? Tu tak masuk ibu bapa call
guru besar sebab kelas anak dia, cikgu tak habis lagi Chapter 9 dalam textbook
sebab kelas sebelah dah start Chapter 10. Heboh pula sebab dalam test takde pun
keluar sebijik macam textbook?
3) Kat sini takde exam sebab grade
bukan penentu kecemerlangan. Di Finland, umur habis tadika pun ramai lagi yang
tak reti membaca. Kerja diorang dalam kelas, bermain. Sebab dari main tu lah
diorang belajar mengenai interaksi sosial, belajar mengenai akhlak dan etika,
belajar mengenai alam, belajar mengenai sains dan matematik dan bahasa. Kat
Malaysia, anak kurang dapat A dalam UPSR dah menggelabah sebab tak dapat masuk
asrama. Siapa yang buat sistem ranking sekolah berasrama ni in the first place?
Siapa yang buat sistem kasta ni? Dan tanya diri sendiri sebagai parents, siapa
yang paksa2 anak-anak untuk masuk sistem kasta ni? Tanya betul-betul kat diri
sendiri, berapa banyak soalan dalam exam UPSR tu membantu budak-budak mengenali
dunia sekeliling? Bila kementerian nak abolish UPSR, masing2 mengamuk. Tapi nak
jadi Finland. Truth is, we cannot. Sebab dah jauh terperangkap dalam traps yang
kita sendiri bina.
4) Sistem ekonomi di sini membantu
rakyat dia untuk fokus mengenali diri sendiri. Duit bukan kepentingan, sebab
kat sini kalau lepas graduate tak dapat cari pekerjaan, government akan bayar
elaun sementara diorang dapat kerja. Ibu2 melahirkan anak pula cuti setahun,
dengan gaji dibayar government. Orang-orang miskin dapat bantuan. Orang-orang
yang sakit belakang sebab kerja lama sangat dapat bantuan urut dari health
centre. Orang-orang yang stress diberi cuti sehingga hilang stress.
Pelajar-pelajar pula dapat peluang belajar dari tadika sampai phd - FREE dan dapat elaun bulanan untuk tolong pelajar bayar sewa rumah dan makan. Kat Malaysia?
Pelajar-pelajar pula dapat peluang belajar dari tadika sampai phd - FREE dan dapat elaun bulanan untuk tolong pelajar bayar sewa rumah dan makan. Kat Malaysia?
Look, jangan
tersilap yang saya ni cakap orang Finland rasa akademik tak penting. Orang sini
majoriti mempunyai minimum masters degree. ILMU tu penting. Grade A yang tak
penting.
Bab 2
Yeszaaa! Ramai yg baca pos lepas. Harapnya baca pos ni
jugak sebab ni sambungan.
Lepas
baca pos lepas mesti berapi-api kan? Saya pun rasa cam nak mati duk sini
menelan pahitnya kebenaran. Tapi telan juga, pastu tulis untuk beritahu semua.
Anyway,
bawa api tu untuk steps selanjutnya. Saya bukan pakar, bukan orang berlagak
ilmu, bukan sapa-sapa pun lah. Saya Azmira aje. So saya nak tulis steps yang
boleh kita buat lepas dah berapi-api baca pos lepas sebab saya kena
bertanggungjawab dengan pos yg saya tulis.
Memang
pahit untuk ditelan. Tapi atas semangat cintakan Malaysia, jom tgk apa yg kita
boleh buat untuk sementara ini:
Soalan-
1) Apa yg kita nak
buat now? I orang kecil je.
Change comes from
within. First2 sekali, kita ubah mindset kita. Terapkan budaya cintakan ilmu,
bukan gred, dalam diri kita dan orang sekeliling kita. Ada org tak mampu di
sekolah, tapi cemerlang di luar. Kenapa? Sebab kepandaian dia di bidang lain
(sila Google multiple intelligences by Gardner jika belum tahu) tapi tidak di
'test' di sekolah. Jadi boleh nampakkan kenapa gred A tak penting, tapi ilmu
lebih penting? Kalau anda pentingkan ilmu, secara tak langsung A akan datang
berderet2. Tp kalau tak dapat A pun, semak semula apa benda baru yg ada dah
belajar. Compare diri dengan diri sendiri yg lepas, bukan dengan orang lain.
2) So mcm mana nak
ubah kementerian?
Jangan lupa
kementerian pun orang juga. Kawan kita juga, jiran kita juga. Saya pun bawah
kementerian sebelum sambung belajar kat sini. Terapkan dalam minda, "kalau
saya boleh nampak ni, mesti org lain pun boleh". Guna pendekatan penuh
kasih sayang bila nak mengubah sesuatu. Persuade, bukan paksa. Negotiate, bukan
maki. Memang kena ada banyak kesabaran, tapi tu la. Sabar yo la. Kalau kita
ubah mindset kita, orang sekeliling pun akan mengikut. Jadi kita buat mcm
domino efek, sikit2 lama2 jadi bukit. Persuade diri kita n rakan2 sekeliling
dulu untuk nampak benda yg kita nampak. Dalam seribu kawan kita tu, mesti ada
yg kerja dalam kementerian yg mempunyai kuasa utk menerima feedback dan memperbaiki
sistem.
3) banyak sgt ubah2
dalam kementerian, murid2 pening.
Betul. Kebanyakan
negara maju, ubah kurikulum 10 tahun sekali. Tp pembaikan dibuat dengan kerap.
Jadi, jika ada pembaharuan dalam sistem Malaysia, baca dulu, jangan kutuk dulu.
Ramai kat Malaysia suka jump into conclusion tanpa membaca. Ramai je yg komen
semalam tapi tak baca pun apa saya tulis. Pehtu nak kena explain banyak2 kali.
Penat k. Dah la free. Saya charge sorang singgit kang korang kata tamak harta
pula. K lepas dah baca pembaharuan tu, fahamkan dulu. Tengok negara2 lain pula.
Dah dapat input, kita suarakan pada tempat2 yg ramai orang dengar, contohnya
group2 education yang berlambak di fb ni. Bila ramai dah aware, ramai yg akan
lebih terbuka dengan perubahan.
4) Kita pindah Finland
la macam ni.
Tak selesaikan
masalah. Menuntutlah ilmu sampai ke negara China pehtu baliklah korang ke
negara masing-masing. Change is possible. Rujuk no 1.
5) Step yang paling
penting.
Belajar memaafkan
kesilapan diri sendiri dan orang lain. We learn from mistakes. Sebab tu
mistakes sgt precious, baru kita boleh maju ke depan
Written with much love
and respect
No comments:
Post a Comment