Wednesday 11 June 2014

Bab 24





Lydia merenung buat kali kedua bangunan yang berdiri megah di depannya. Walau tidak seindah bangunan pucuk rebung Telekom atau segah Menara Kuala Lumpur, namun bangunan ini antara yang menjadi nadi ibu negara tercinta ini. Agak kuno struktur binaannya, tetapi di sinilah akan menentukan titik permulaan kerjayanya. Karier sebagai seorang wartawan akhbar harian. Impiannya sejak sekian lama.

Dia melintasi pintu masuk, melihat sekeliling dan terus menghala ke lif yang memuatkan beberapa orang yang juga ingin ke tingkat atas.

Ditekannya tingkat 13 seperti yang tertera di kertas yang dipegangnya. Sebaik sahaja pintu lif terbuka, dia meneruskan langkah dengan penuh keyakinan.

‘Inilah yang aku impikan selama ini. Jangan berpatah balik, Lydia. Kau boleh lakukannya. Buktikan!’ Suara hatinya memberi kata-kata semangat dan perangsang.

“Saya nak jumpa ketua pengarang,” ujarnya pada penyambut tetamu yang cukup manis orangnya.

“Sekejap ya.” Gadis berambut pendek separas bahu mendail nombor sambungan.

Lydia mengambil peluang melihat sekeliling ruang tamu. Terpapar beberapa berita yang menjadi santapan harian rakyat Malaysia.

‘Sungguh indah jika nama aku bakal terpahat di muka depan nanti. Ah! Jangan beranganlah! Kerja bagai nak rak pun, belum tentu berita aku akan terpampang di muka depan surat khabar.’

Bagi seorang wartawan akhbar harian, jika berita yang ditulisnya berada di muka hadapan, itulah bonus yang amat istimewa. Biar terpaksa bersengkang mata menyiapkan tugasan atau terpaksa bermalam di hutan, itulah saat bermakna dengan pelbagai pujian menyatakan ‘well, you did good job, congratulation.”

“Cik Lydia boleh masuk,” sapa seorang lagi gadis yang juga mungkin sebaya dengan Lydia. Dia mengenakan sut lengkap kelabu dan berambut pendek separas bahu. Cantik, tentu dialah setiausaha Encik Ridzuwan. Pandai bakal ketua aku memilih setiausaha. Tidak jemu mata memandang. Jika selalu dilanda kekusutan, memandangnya sahaja menyejukkan sahaja perasaan. ‘Eh! Jauh sungguh aku mengelamun!’ marah Lydia pada dirinya sendiri.

Sempat juga dia menoleh ke kiri dan kanan. Melihat kesibukan beberapa wartawan yang sedang menyiapkan tugasan. Juga beberapa orang yang leka mengetuk komputer. Semuanya berjalan dengan pantas dan sempurna sekali.

‘Dapatkah aku bekerja dalam suasana yang pantas begini? Kuatkanlah hatiku untuk menghadapinya.’

Perempuan itu membuka pintu bilik. Seorang lelaki yang sedang sibuk di mejanya mengangkat muka. Agak berusia dengan rambutnya dipenuhi uban yang memutih menandakan kematangan dirinya. Memang ada tokoh sebagai ketua pengarang. Dia hanya melemparkan senyum pendek.

“Duduk,” arah lelaki itu sambil tersenyum. “Lydia Taufiq?”

“Ya, saya.”

“Jadi, awak yang berjaya dalam temu duga hari tu ya?” tanya lelaki berkumis lebat ini. “Apa pendapat awak mengenai surat khabar ini?” 

‘Hari tu dia dah tanya soalan yang sama. Takkan nak kena jawab lagi? Tak apa, aku mesti bertenang dan menjawab sebaik mungkin.’

“Pada pendapat saya, akhbar Malaysia Harian sentiasa segar dalam usaha untuk tampil dengan isu yang bernas serta padat. Sekali gus mampu menarik minat pelbagai bangsa untuk menyelak daripada muka surat pertama hinggalah muka surat yang terakhir. Walaupun ia hanya berusia dua tahun berbanding akhbar mainstream yang lain, saya percaya akhbar ini mampu pergi lebih jauh. Bukan sahaja daripada segi jualan malahan mampu menambat hati pengeluar iklan.”

Belum sempat dia berfikir panjang, Encik Ridzuwan menyambung “Terima kasih atas pendapat ikhlas saudari…”

“Lydia.” Pantas Lydia menyambung.

“Ya! Lydia. Sebenarnya saya dah tengok resume dan portfolio awak. Memandangkan awak mempunyai kecenderungan dalam sukan, jadi saya akan hantar awak ke bahagian sukan. Sebenarnya tidak ramai wanita yang berada di sana. Jadi awak perlu sahut cabaran ini untuk membuktikan kaum hawa juga mampu mengendalikan tugas yang mencabar tenaga fizikal dan mental,” jelas lelaki itu lagi.

“Sebenarnya Encik Ridzuwan, saya tidak mahu membuktikan apa-apa. Saya sekadar menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan sebaik mungkin. Tidak ada pertikaian hak antara lelaki dan wanita. Kedua-duanya saling membantu antara satu sama lain. Tanpa kedua-dua insan bergelar lelaki dan wanita, tidak akan sempurna sesebuah akhbar tersebut,” ujarnya lagi.

Encik Ridzuwan tersenyum. Wartawan baru memang semangatnya berkobar-kobar. Itulah yang diperlukan untuk mendapat berita terbaik.

“Lydia, awak belum tahu lagi sepak terajang dunia kewartawanan yang sebenarnya. Yang dilalui ketika praktikal hanyalah sesudu jerih perih untuk mendapatkan bahan berita. Banyak lagi yang awak perlu lalui untuk mematangkan kehidupan bergelar seorang wartawan. Walau apapun, saya tetap mengucapkan selamat bertugas untuk wartawan wanita yang mempunyai semangat juang seperti awak. Sekejap, saya akan panggilkan setiausaha saya.” Encik Ridzuwan menekan interkom. “Linda, masuk.”

Seketika, kedengaran ketukan di pintu. Linda muncul dengan senyuman manis yang bersahaja.

“Perkenalkan dia kepada kakitangan yang lain”

“Baik, bos.”

Linda mengiringi Lydia keluar. Hatinya berbunga-bunga. ‘Impian aku akan terlaksana. Tidak lama lagi tulisanku akan terpampang di muka belakang akhbar Malaysia Harian dengan tajuk besar.’

“Tok Gajah ketepikan merah kuning.” Wah! Hebat sungguh tajuk belum masuk lagi isi ceritanya… Dia berangan-angan. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...