Wednesday 26 April 2023

Tak Semua Orang Mampu Meniaga - Part 2

 Cerita ini pernah dimuat naik di portal ohmyklcc.com (portal aku yang bertahan setahun saja, sebab kekangan masa) dan ini lah dia...


Gambar: Google

Memandangkan kategori ‘content’ ini jatuh dalam blog, maka mari lah kita bahasakan ‘aku’, ‘kau’, ‘mereka’ dan ‘dia’ dalam penulisan kali ini – (Tak Semua Orang Mampu Meniaga (Part 2)) untuk lebih dekat dengan pembaca, lebih ‘related’ dan lebih segala-galanya.
 
Jika Part 1 baru-baru ini, aku dah senaraikan list bisnes yang aku pernah buat:


Fasa 1 (sekolah) – 90an
1. Darjah 2 – Jual mainan patung kertas pakai baju


2. Darjah 5 – Meniaga kad nama yang ada gambar pelakon Hong Kong (masa ni top Leon Lai & Aaron Kwok)

Masa tu kan tengah popular name card yang ada pelakon kantonis popular kat sebelah tu. Masa tu aku jadi agen. Ala2 penjual yang ambil order dan guna money order kat Pejabat Pos order ke Penang. 10 kad = RM3. Kalau aku dapat jual 10 order, maka aku akan dapat free (1 set) 10 kad tue. Lawak kan?


3) Darjah 6 – Masih company kad nama tapi tambah barang hiasan yang ada atas meja (jam pasir dan lain-lain)


Ceritanya begini – bila sebut orang Kelantan ja, mesti ramai yang kata orang Kelantan minat / suka / ada bakat / sukses berniaga. Jadi, bila aku bagitahu yang aku ore Kelate, (selain rupaku yang memang TAK LANGSUNG rupa minah Kelate, ramai juga yang tanya napa aku tak bisnes? Sebabnya ramai juga yang sekapal dengan aku, dah buat bisnes walaupun sedang bekerja, – jual tudung bawal lah, brooch, pes tomyam dan macam2 lagi.
 

Memang lah aku tak sehebat mereka ini – walaupun aku sendiri berasal dari keluarga bisnes (abah buka kedai makan/restoran sementara ma sendiri tukang masak) – Al-fatihah untuk arwah abah dan ma)



 
OMK: Bukan untung pun, tapi keseronokan berniaga tu susah nak diungkap dengan kata2. Malahan sampai sekarang macam tak berapa caya, aku boleh buat, ambil duit, pegi pejabat pos, berurusan dengan syarikat di Penang. Masa tu mana ada media sosial semua, cuma ada telefon ja. Jadi, semua berteraskan kepercayaan. – Kita sambung ke Part 3 lak ya (tapi tak janji bila k)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...