Tuesday 4 April 2023

Tak Semua Orang Mampu Meniaga – Part 1

 



Memandangkan kategori ‘content’ ini jatuh dalam blog, maka mari lah kita bahasakan ‘aku’, ‘kau’, ‘mereka’ dan ‘dia’ dalam penulisan kali ini – untuk lebih dekat dengan pembaca, lebih ‘related’ dan lebih segala-galanya.
Hobi Ke Karier?
Jika mahu dikatakan hobi, betul, sebab dari hobi maka ia bercambah kepada menambah cabang perniagaan, yang kononnya mampu menggantikan kerja makan gaji, yang anganannya mampu kerja sendiri (own boss) kata sifu bisnes. (sifu ke?)
Jadi, jom kita senaraikan bisnes yang suksesnya ntah ke mana, banyak masuk lubang dan lain-lain
Fasa 1 (sekolah) – 90an
1. Darjah 2 – Jual mainan patung kertas pakai baju
2. Darjah 5 – Meniaga kad nama yang ada gambar pelakon Hong Kong (masa ni top Leon Lai & Aaron Kwok)
3. Darjah 6 – Masih kad nama tapi tambah barang hiasan yang ada atas meja (jam pasir dan lain-lain)
Fasa 2 (Kerja) – tahun 2000an
4.  Jual keropok keping masa cafe ofis belum dibuka.
5. Jual tudung bawal
6. Buat job wedding photography & videography
7. Beli tudung & telekung dari Indonesia, jual balik kat officemate
8. Beli kain pasang & telekung dari Vietnam, jual balik kat kawan2
 
Fasa 3 (Dah resign kerja) – 2015 ke atas
9. Jual tudung (yang ni beberapa fasa
i) cari tudung kat Jalan TAR / City One Plaza / Semua House
ii) cari material tudung kat Laila Fabrika dan hantar tailor Bangla, jual kat vendor.
iii) cari kat IG, 1 tempat ja, beli fabrik dan upah jahit terus kat tempat dia, mudah, jual IG / FB
10. Ikut kursus  jahit manik di baju (menjadi, lawa)

Fasa 4  (Cari bisnes online)
11.  Jual GC Tea
12.Essential oil – Ronella
13. Jual lipstick mate NYX
 
Fasa 5 (struggle) – di kawasan kejiranan
14. Jual ikan terubuk masin – beli dari Sarawak
15. Jual ikan bilis, udang kering, sotong kering dari Tawau
16. Jual kek lapis dari Sarawak
17. Jual pes laksa Sarawak ambil dari Sarawak
18. Jual pes Mee Bandung (ambil dari Muar)
19. Jual detergent, ambil dari Siam
20. Jual Fidget Spinner, beli terus dari China

Fasa 6 (Patah balik online) – 2020
21. Cikgu PJJ / Brownies
22. Dropship Sabella
23. Dropship tudung Fareha
24. Ejen Tupperware
25. Health Planner Coway
 
Fasa 7 (Mencari jati diri) – 2022
26. Portal ohmyklcc.com – website sendiri, minta2 lah berjaya.
Yang di atas semua, aku akan buat thread / entry yang sendiri. Ok, selain dari tu, aku ada juga buat content writer + freelancer pun huhuhahahihi

 
AKU – setiap kali bisnes, jatuh, sakit tapi sedarkan diri sendiri, kalau tak buat, nak buat apa dan lepas mencuba lebih 20 bidang ni, memang aku tahu, tak semua dilahirkan mampu buat benda ni.
Akan ada yang kata ko tak cuba sebaiknya, tak-tak. Bila kita dah cuba sehabis baik tapi memang tak mampu – siapa ko untuk menidakkannya (memang dah ada pun yang cakap camni, depan mata aku).
Mungkin kerana aku tak sekental mereka, berhadapan rejection, atau aku tak sampai macam mereka, merayu2, ada limit kita kan.
Jadi, lebih baik aku tumpukan benda yang aku tahu iaitu menulis. Mohon korang yang baca ni support niat aku nak jadikan portal ni ladang pahala buat semua. Aaamin

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...