Sunday 28 June 2015

Diari pesakit 3

Lupa nak cakap yang memang sepanjang aku pantang di rumah kira2 3 minggu dan masuk kerja, suara aku macam itik serati. Tak boleh bersuara kuat sebab masa operation, doktor kata kena peti suara. So aku redha. Bila dah start kerja pun buat appoiment dan interview pun cakap pelan2. Bila ingat2 balik rasa macam tak percaya pun ada. Aku telah melalui pembedahan yang kira major juga. Rasa amazing pun ada, dengan keajaiban Allah membuatkan para doktor berjaya membedah mengeluarkan sel cancer yang terlekat pada tiroid itu. AllahuAkbar.
ok, ni bukan aku tapi googgle. Cuma memang di sini lah pembedahan tiroid dan cam tu lah lebih kurang rupanya pembedahan tiroid. Kalau aku tengok gambar real aku sampai sekarang aku rasa macam. Argh! like seriously? Aku pernah kena bedah kat sini? Subhanallah, Allah Maha Besar
Selama seminggu, benang itu berada di leher aku. Selepas seminggu, aku ke PPUM sekali lagi untuk mengeluarkan benang yang terlekat di leher. Alhamdulillah semua ok. Dan checkup after operation. Doktor sampai tulis surat untuk aku attend speech therapy lagi. Hihi, dah rupa macam qimi lak kena pi speech therapy, tapi aku tak pi pun sebab susah nak pi. Aku Cuma pulihkan diri sendiri je kat rumah.
parut ni panjang, tapi parut ku kecik ja. Cuma parut kekal yang timbul ni memang aku punya type kulit. Sebab kulit ku kalau luka je, akan kena camni. Sebab pemulihan aku luar biasa katanya hingga menimbulkan daging berlebihan. Mula2 segan juga, asik pegang parut ni, lama2 dah ok. Bila tunjuk kat member, ramai juga kata eeeee, takpalah, dah kena nak buat camna. Orang lain lagi kena teruk. Lagi kelakar ada sorang kakak tu kata "Untunglah, takyah beli rantai dah" :)) sampai sekarang kalau orang tanya aku jawab camtu. kita kena cool kan?


nampak daging merah tu? memang inilah antara favourite aku sebelum ni. Terutamanya kambing golek. Adus! bila kena sos blackpepper, boleh lupa dunia jap. Walhal lepas tu pening kepala. Tapi sejak dah kena, aku tak amik lah. Cuma ada sesekali aku rasa teringin sangat, seperti Raya Haji misalnya, aku amiklah sekeping. Adui! kalau ma tahu ni habis teruk aku kena bebel. Habis tu, kalau tak nak makan, dok dalam gua sorang2 lah..huhu

Bermulalah hidup sebagai Cancer Survivor. Aku mula masuk grup kat Facebook macam tairod dan anda, Cancer Survivor (Malaysia) & Pulih Dari Kanser. Melayari blog2 yang berguna juga banyak membantu aku untuk terus berhati2 dalam pemakanan dan kesihatan. Walaupun sebenarnya ada juga tahap degil & langgar pantang. Adui! Aku ni memang tak kuat pantang sebenarnya tapi cuba. Cuma kadang2 terlanggar juga. Nak buat camna, keja macam aku ni lagi lah jumpa macam2 orang. Makan2 lagi, nak2 kalau shooting resepi, takkan tengok je kan.

Antara grup facebook yang bagus

Tairod & anda – ejaannya memang comel jer. Sapa sangka dia ada tiroid? Takda sapa kan? Dulu lagi lah, orang tak tau apa pun fasal tiroid. Aku sendiri pun bila jelaskan kat orang fasal aku kena tiroid, orang tanya apa tu? (aku tak bagitau fasal kanser tiroid). Maklumlah, aku tak nak orang tahu fasal aku dapat sakit ni, nanti orang ingat aku takleh buat kerja. Tapi untuk orang yang ada tiroid, grup ni bagus. Admin dia Kak Pah sangat bagus dan rajin menjawab walaupun ada pertanyaan berulang2 dari ahli baru.

orang kata bagus minyak kelapa dara ni, lagi bagus kalau boleh buat sendiri. Jenuhla nak buat sendiri sebab prosesnya agak rumit. Ni memang bagus sebab menyerap kolekstrol dan perbaiki semua aspek tubuh


Cancer Survivor (Malaysia) – Ni grup semua pesakit kanser berada di sini. Bila membaca pengalaman orang lain yang sakitnya lebih dasyat dari aku. Baru lah tau, kanser aku sebenarnya agak ringan berbanding orang lain. Kanser payudara, kanser hati, kanser usus, kanser rahim dan macam2 nama lagi membuatkan aku insaf jap. Ya Allah, dengan tahapnya ada 2, 3 dan 4 sekalipun. Malahan ramai juga kanak2 yang kena sakit Leukemia buat aku rasa sedih. L. Dengan rawatan kimoterapi dan radioterapi yang berbelas kali hingga kesan sampingan yang teruk. Aduh! Aku yang gini pun rasa sayu sangat dah, camna lah dorang. Pastu, saban masa juga ada ja orang yang meninggal sebab kanser. Huhu

kena belajar kanser apa pakai riben kaler apa


Pulih dari kanser – grup ni lain dari yang lain. Pemakanan alternatif seperti pil bromelain & aprikot dipanggil protokol & menolak terus gula & protein haiwan & tumbuhan (soya) supaya kanser pulih. Grup ini banyak membantu aku untuk memilih pemakanan yang sepatutnya. So far, aku memang cut gula dalam minuman, Cuma gula dalam makanan memang susah. Camna nak tau makanan tu takda gula kecuali kita masak sendiri kan? Cabaran gila. Camna nak masak sendiri kalau seawal 6.45 dah keluar gi kerja? Tapi bulan posa ni dah boleh bajet lah, bangun awal, masak dan gi kerja. Haha, tengok lah kalau rajin.

ni ilmu yang sangat berguna. Bukan sahaja pesakit kanser. Untuk siapa saja sebab kita sebenarnya kena makan real food, bukan makanan yang diproses macam nugget, burger dan lain2. Ok, untuk aku InsyaAllah aku boleh buat. Tapi untuk anak dan suami memang agak sukar sikit. Tapi aku kena control mereka sebab genetik dah ada kanser so memang kena prevent. Makan juga cuma pada2, tak banyak & kerap macam dulu. Kat umah memang dah takde stok nugget & burger. Kalau nak pun buat sendiri lebih selamat. Kalau nak masak spageti sekarang pun, aku buat ayam kisar sendiri, takpun beli yang minced chicken berbanding ayam kisar apa cap sekalipun.


Berbalik pada selepas operation, aku mendapat appoiment seterusnya untuk buat RAI iaitu Radioactive Therapy? Apa tu? Nanti aku ceritakan dalam episod seterusnya k.

BERSAMBUNG


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...