Sunday 14 June 2015

hipster? Kini trending


Adalah dalam tahun ni kot aku dengar perkataan hipster.
Katanya ia popular sekarang di instagram & media sosial lain. Jadi, aku dengan gigihnya nengok dorang susun atur makanan (shooting resepi) supaya nampak kena dengan aliran semasa. Tetiba aku rasa macam tak berapa besh. Sebab yang aku belajar dulu2, biasa shooting makanan, kena 45/90 degree, supaya gambar makanan nampak menyelerakan. Ni pun aku belajar dengan otai majalah rasa, macam mana food styling dan lain2.

macam nilah kami shooting dolu2, yang penting depan kena cantik, sharp, supaya pembaca dapat tengok dengan jelas-inti, pastri dan lain2lah. Kadang2 letak props macam sudu, garfu, kain, tisu dan macam2.    



Tapi bila zaman dah berubah, teknologi tanpa sempadan, generasi baru mula mencorakkan perkara baru. Masih dalam konteks resepi yang sama, cuma gaya akhirnya berubah. Gambar tidak perlu terlalu rigid, dari atas boleh, tepi pun ok.  sepah2 pun takpa, asal ada kena mengena dengan resepi

ala2 rustik pun ada, siap ada yang gigit (haha! bukan ya, patahkan) pastu letak serak2, dari top gitue.
Tapi bila dah 2x buat benda ni, dan tengok orang update gambar yang macam2, memang aku rasa perlu ikut aliran semasa. Kita tak boleh di takuk lama. Nanti ketinggalan. Bukan setakat kena tinggal dengan bas, tapi kapal terbang dah hah!

So, dengan itu, maka aku pun terpaksa akui yang zaman berubah, kita perlu akui bahawa idea zaman sekarang lebih diterima pakai, jadi benda tu kita kena buat juga. Kalau tak, jadilah macam katak bawah tempurung.

Itu makanan, macam mana pula dengan fesyen? hm... Aku tanya2 juga budak Hijabista. Mereka kata hipster adalah yang berlawanan dengan mainstream. Kalau ketika itu popular dengan shawl, orang yang suka kelainan ni akan buat yang berbeza, mungkin untuk menarik perhatian atau apa2 lah.


macam ni lah lebih kurang. contohnya pakai dress bukan dengan heels tapi boot. biasa kan boot pakai dengan jeans. ni yang berlawanan punya. (nak bagi senang paham)
ala2 gaya budak sekarang lah. Jangan mak budak pun ngikut sama. Boleh tapi pada2 lah fesyen corak tue. takkan dari atas bercorak sampai bawah. Ya tak?
background pun depa kata ada yang hipster. macam gambar ni lah. Tapi bagi aku, background ni biasa ja. Macam dulu2 pun ada, tapi kita panggil vintage. Entahla! macam2 gelaran. ikut gambar ni, hipster vintage. Tetiba lak gabungkan.
Pendek kata macam2 lah pasal hipster ni.
Rasa macam diri dah tua.
Huhu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...