Wednesday, 15 June 2016

5 Majalah lagi ditutup :((

Peristiwa ni sudah berlaku 2 bulan nan lepas. Namun desas desus dah dengar bertahun bahawasanya ada 5 majalah akan ditutup. Jadi, bermulanya teka-teki dikalangan journalist & rasa kecut perut. Ada yang kata itu & ini. Oh! tidak.
Jadinya selepas dah nyata, stiap majalah dipanggil untuk diterangkan dalam beberapa slot berasingan untuk dinyatakan sebab & musabab. Antara majalah tersebut ialah ;
1)Dara.com (ini kira adik bongsu dalam grup Hijabi, sedih wey)
2) Rapi (Majalah Kesihatan)
3) Klik (Kpop berbahasa Melayu)
4) Umpan (majalah lelaki - memancing)
5) Dapur Impiana

Secara umum, isi kandungan sangat bagus. Kami ada pengkhususan untuk setiap crowd. Macam dara untuk remaja bertudung dari umur semuda 14 - 23, Rapi pula untuk wanita yang aktif, nak tau resepi sihat dll. Klik memang tengah top meletup sebab Kpop kan. Even masa lawatan budak2 sekolah pun, masa dorang masuk Mall, dorang akan beli Klik sebab nak dapatkan poster artis Kpop tu, Umpan sebab antara majalah yang dekat dengan pemancing, dapur lak inspirasi nak dapatkan dapur cantik. Dengan semua pembahagian pembaca pun, masih kena rehat? (istilah yang lebih lembut)

Ya, aku sedih sebab circulation memang agak menurun, tapi masih dalam tahap okey sebenarnya dalam situasi ekonomi yang malap camni, yalah, majalah kena GST okey, - katanya bukan termasuk kategori bahan bacaan(japgi aku ulas fasal kenapa) tapi sebab iklan takda - so takleh nak survive. Sedih kan?

Kenapa ini berlaku - antara faktor utama ialah pabila media sosial/peranti mudah alih/gajet/internet telah menjadi perkara biasa bagi semua orang. Boleh dikatakan majoriti ada smartphone. Jadi dah tak perlukan bahan bacaan yang perlu dibeli dengan alasan ; leceh, kena beli, tak tau mana nak simpan, buat apa beli kalau boleh baca saja di Facebook. - alasan utama.

Sedih wey. media printed mengalami kejatuhan. Sepanjang aku dalam industri media selama 15 tahun ini, aku menyaksikan banyak majalah dicipta & ditutup. Itu adalah kehidupan. Majalah Radiance, Bintang Kecil, Yezz, Midi, Libur dan beberapa lagi rasanya oh! Y? Y? Adakah kita sudah tak memerlukan bahan bacaan bentuk fizikal? Kita tak mahu merasa membelek helaian kertas? Sebab dah terlalu biasa mencari bahan di fb serta media sosial lain seperti Siakap Keli, Oh Bulan, Oh Media dan lain2?

Nasib aku & rakan2 lain masih belum tau. Tapi kami sedang berjuang sesungguh hati - promosi, cari hadiah, turun padang dan lain2. Ya, cuba. Masih mahu menulis dan memainkan tarian pena. Tetapi jika itu ketentuan, harus redha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.comon 12 November 2013