Saturday 5 September 2015

Diari Pesakit 4 - pengalaman RAI

Ogos 2014
2 bulan selepas operation.
Dengan pelbagai kesukaran - namun aku bersyukur kerana ini tandanya Allah Maha Pengasih, Maha Penyayang masih memberi peluang untuk aku menginsafi erti hidup ini.

Selepas berjumpa doktor onkologi, akhirnya aku perlu melalui RAI atau nama panjangnya Radioactive Iodin. Ok! Sangat menakutkan. Tanyalah, siapa saja, memasukkan / terkena pancaran radioaktif sangat menyeramkan. Kan ke dari kecil kita diberi pemahaman bahawa bahayanya pancaran radioaktif ni. Masa perang dunia ke 2 dulu pun ada kan? Sampai kanak2 boleh terbantut pembesarannya, kesannya sampai jangka masa panjang. Dan doktor beritahu bahawa aku perlu minum cecair radioaktif ni? Istigfar.

laluan wad pesakit kanser. macam2 orang jumpa. kebanyakkannya bangsa Tionghua dan aku antara yang paling muda. Aduhai, maknanya memang ujian sungguh lah. 



Doktor kata RAI adalah prosedur biasa pesakit kanser tiroid untuk 'mematikan' saki baki sel kanser yang mungkin 'terlekat' di leher aku. Argh! Ngeri lagi.

ngeri kan. di bilik ni aku keseorangan selama 5 hari


Untuk menjalani proses ni, setiap pesakit perlu berhentikan pengambilan ubat tiroxin selama sebulan (nak bagi tiroid bebas dari segala anasir2 hormon dan lain-lain. Dengan ini ujian akan lebih linear lagi).

ujian darah setiap 3 bulan akan menentukan berapa banyak ubat yang perlu diambi untuk gantikkan fungsi tiroid

Doktor dah bagi ingatan bahawa akan ada kesan sampingan bila dah stop ubat tiroxin - (ubat ni adalah pengganti kepada kalenjar tiroid - tugasnya menjaga degupan jantung, menjaga metabolisme, oksigen, sistem pencernaan & reproduksi) - nampak macam kecil kan tiroid kat leher tu? tapi besar sungguh peranan dia. Tak ramai pun tahu fasal kelenjar tiroid ni. Aku dulu pun baru tau sebab kena sakit ni lah.

Kesan sampingan - mungkin semput, emosi tak stabil dan lain2. Tapi Alhamdulillah, aku berjaya menghadapinya tanpa benda buruk.

2 minggu sebelum proses tu pula, aku kena pantang segala jenis pemakanan yang dibimbangi menjejaskan minum cecair radioaktif ni. Dan senarainya nampak tak panjang. Tapi bila dah dikecilkan skop, panjang giler ok! Semput nafasnya. Macam boleh ke tak boleh? Susah kan?

banyak okey....garam pun kena tapis. yang lain apatah lagi..


Sekarang tibalah masanya untuk menjalani proses yang hmmmmmmm. Aku perlu minum sebanyak 100ml RAI - aku siap tanya radiologist, apa rasanya? Dia jawab, rasa masin ja. Teragak2 aku tengok benda tu, setelah hirup dengan straw dan habis, radiologist tu sekali lagi masukkan sikit air dalam botol kecil tu dan aku hirup sekali lagi - untuk pastikan sisa RAI tu habis.

nampak simbol kipas 3 tu kan?


Dia pesan akan ada sampingan bagi sesetengah individu seperti pening, rasa panas, loya dan lain2. Siap hospital bekalkan lagi gula2 supaya aku hasilkan air liur untuk diludah. Alhamdulillah, aku berjaya harungi tanpa sebarang masalah.

banyak ubat, dan menu aku sepanjang 5 hari tu bubur kemudian baru lah nasi ayam kukus kot. lauk hospital memang boleh kurus kita


Sebelum terlupa, disebabkan RAI ni, selama 5 hari kat hospital, aku memang tak boleh dilawati. Doktor dan nurse pun tak boleh masuk. Aku dipantau oleh CCTV yang betul2 depan tv. Hahaha, boring tul, mesti misi tengok je macam2. Ada sekali tu aku saja hilangkan diri agak lama, nurse lak call aku, tanya keadaan. Adui, macam jel ke? Taklah.

hari pertama masuk wad, sebelum minum RAI, siap ada benda alah ni takut terkena pancaran radioaktif


Hanya radiologist je datang jumpa aku, tu pun dia pakai yang besi macam tentera Chameleon dalam cerita Merlin pakai tu. Dasat tu penangan RAI. Dia kata banyakkan membuang air dan flush 2x toilet untuk hilangkan sisa radioaktif. Kiranya 1 badan aku tu memang beradioaktif okey. Camna lah benda tu ada dalam badan orang kan? Patutla sampai sekarang rasa lenguh dan pelupa lak tu.

macam ni lah rupanya, dalam tu ada botol kecik lagi



Sepatutnya 3 hari aku tinggal di hospital, lepas tu boleh balik ke rumah, tapi kena kuarantin selama 4 hari lagi dan hari ke 5 aku kena datang lagi untuk ct scan. hiks. Aku ambil keputusan untuk stay sampai 5 hari sebab susah juga nak keluar - datang lagi PPUM untuk proses camni. Pesakit sebelah aku pula balik. Aku je tinggal. Selepas tempoh 5 hari, aku kena ct scan yang pergh. Cuma pernah tengok dalam series house ja benda alah camni.
Bila dah selesai CT Scan, aku dibenarkan balik, result doktor onkologi akan bagi dalam masa beberapa minggu.

hebat kan benda alah ni



Benda tu tak habis situ, sebab aku masih dikuarantin selama 2 hari lagi. Dalam kereta yang dipandu encik suami pun doktor suruh jauh2, so aku duk di belakang. Kononnya tak nak bagi kesan kat dia. Sebab ia boleh menjejaskan kesuburan. Tapi dia rileks ja, cukuplah 3 orang katanya. Terharu lak. Sob2.

nampak tak cctv atas tv. tak bebas hidup weh


Susah juga dikuarantin di rumah dengan anak2 yang masih kecil. Nak buka lampu tak boleh bila malam, takut anak2 nampak. Tapi encik suami dah setelkan anak2 terus ajak dok bilik. Tinggallah aku kat bilik sorang2. Boringnya ya Rabbi. Dira sampai cakap macam dengar bunyi kat bilik qimi. Haha.

LAgi satu, segala pinggan dan baju aku perlu diasingkan dari orang lain. Dasat kan? Semuanya kena asingkan demi keselamatan semua orang. Nak baik macam tu lah.




Bila jumpa doktor, Alhamdulillah result ok, sel tu katanya dah takda. RAI tidak mengesan sebarang di tempat lain. Gembira? Ya. Tapi ada citer lagi - next ya.



4 comments:

  1. thanks atas perkongsian..jemput ke blog sy utk ketahui rawatan alternatif yg dapat membantu pesakit tiroid insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. JUTAWAN HERBS, ada penawar untuk anda sembuh daripada pelbagai penyakit kanser yang telah Terbukti berkesan dan turut dipercayai pesakit2 kanser di seluruh malaysia dan luar negara. Menjadi produk yang wajib dibawa ke mana sahaja, Produk keluaran JUTAWAN HERBS adalah pengeluar produk yang berpengalaman mengubati pelbagai penyakit kanser. Kami memiliki testimoni daripada pesakit2 kanser yang telah sembuh /bebas kanser yang disahkan oleh doktor sendiri. Adakah anda @ orang yang tersayang serta rakan2 anda sedang bertarung dengan dengan kanser ketika ini? Ya! Anda telah buat pilihan yang tepat kerana memilih JUTAWAN HERBS! Dapatkan segera produk kami Anda akan kami 'invite' ke WhatsApp Group kami yang terdiri daripada pesakit2 kanser. Ramai yang gerun dengan rawatan Kimoterapi, dengan Group WhatSApp kami,anda boleh mendengar sendiri perkongsian daripada ahli group yang tetap kuat, dan bertenaga menjalani kehidupan seharian dengan sokongan Jus keluaran JUTAWAN HERBS ini. Marilah bersama2 mengumpul semangat juang bersama pesakit kanser yg lain. Jangan terus buang masa, kita tak akan sembuh dengan hanya menunggu tanpa usaha dan keyakinan, kita yang perlu mencari penawar untuk sembuh, kita berhak memilih untuk sembuh! Kita berhak memilih hanya yang terbaik!! 017 468 7570 EN MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN PENGASAS DAN PEMILIK JUTAWAN HERBS WhatsApp sekarang...

    ReplyDelete
  3. Layari laman web jusinfiniti.blogspot.my utk testimoni dan jika mahu lebih banyak lagi jadi lah ahli grup psakit2 saya anda akan bertemu lebih banyak pesakit2 yang telah sembuh dan juga pesakit2 yang masih sedang berjuang melawan kanser

    ReplyDelete
  4. I have to search sites with relevant information on given topic and provide them to teacher our opinion and the article.

    foods to avoid with hyperthyroidism

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...