Wednesday 16 September 2015

Bisnes? Part 1

Siap ada beberapa Part okey. ;))

Ceritanya begini - bila sebut orang Kelantan ja, mesti ramai yang kata orang Kelantan minat / suka / ada bakat / sukses berniaga. Jadi, bila aku bagitahu yang aku ore Kelate, (selain rupaku yang memang TAK LANGSUNG rupa minah Kelate - yang ni cerita kemudian. Ke dah cite?) ramai juga yang tanya napa aku tak bisnes? Sebabnya ramai juga yang sekapal dengan aku, dah buat bisnes walaupun sedang bekerja, - jual tudung bawal lah, brooch, pes tomyam dan macam2 lagi.

bukan senang nak bisnes, tapi tengok abah rileks jer.. hahaha. 
Memang lah aku tak sehebat mereka ini - walaupun aku sendiri berasal dari keluarga bisnes (abah buka kedai makan/restoran sementara ma sendiri tukang masak) - laki bini memang bisnes dari dulu sampai sekarang - benda yang sama. Walau angin ribut melanda pun - memang abah setiap hari akan buka kedai - tanpa gagal.

ni pic google, tapi lebih kurang camnilah abah & ma bisnes restoran. Hebat sungguh mereka ini. Orang lama yang rajin. Tak macam aku. erk! sila lempang diri sendiri.
Entahlah nape, macam berminat tapi macam nak buat apa sebenarnya? Aduhai...
Adakah kerana penyakit M?
Zon selesa?
Takut persaingan?
Entah!

Begitulah hari demi hari berlalu dengan sayangnya. Kan?

Tapi nak kata aku takda bakat berniaga? Nope. Aku ada cuma banyaknya separuh jalan.

Darjah 5&6 tahun 89 = masa tu kan tengah popular name card yang ada pelakon kantonis popular kat sebelah tu. Masa tu aku jadi agen. Ala2 penjual yang ambil order dan guna money order kat Pejabat Pos order ke Penang. 10 kad = RM3. Kalau aku dapat jual 10 order, maka aku akan dapat free 10 kad tue. Lawak kan? Bukan untung pun, tapi keseronokan berniaga tu susah nak diungkap dengan kata2. Malahan sampai sekarang macam tak berapa caya, aku boleh buat, ambil duit, pegi pejabat pos, berurusan dengan syarikat di Penang. Masa tu mana ada media sosial semua, cuma ada telefon ja. Jadi, semua berteraskan kepercayaan.

ni juga dari google. aku punya dah tentu lah ntah mana2, tapi memang best lah...serius. dapat free walhal nak beli bukan mahal pun tapi seronok sebab proses berniaga tu sendiri menyeronokkan


Tingkat 1-3 awal 90an = masa ni dah upgrade sikit. Bukan namecard saja, ada macam2 produk macam hiasan atas meja yang bola2 bergerak dan lain2. Masa tu orang yang tak percaya aku buat, tapi aku telah buktikan sebaliknya. Rasa bangga pun ada. Haha. Tapi setakat tu je lah.

takdalah canggih gini, tapi lebih kurang camni cuma yang gelung letak pen takda dan saiz kecil skit.


Pastu aku diam. Masa belajar kat USM, di kala ramai galak beli kain pasang, tudung bawal untuk dijual kepada kawan2, aku tak buat apa2. Ada juga yang berniaga kerepek, jajan, aku masih diam. Entahlah, mungkin sebab takda tekanan kot.

Dah kerja, umur 23 ke atas - di kala ada member yang bangun pagi, buat nasi lemak untuk dijual kat opis, aku tak buat apa pun.

Bila dah kawin, rasa nak berniaga tu datang balik. Masa cafe takda, aku goreng keropok kemudiannya dijual kat luar. Mula2 rajin lepas tu bila dah tak berapa laku, rasa give up pun ada pastu stop.

Duduk kat majalah Pesona Pengantin - hati pun berkobar2 nak buka butik lah, berangan nak jadi mekap artis, sampai rasa nak amik kelas mekap, nak buat door gift lah, nak buat hantaran, dan macam2 lah. Tapi yang hado.

Duduk kat majalah Nur pula ilhamkan aku macam nak buat tudung sendiri lah, baju jenama sendiri lah dan macam2. Haha. Sebenarnya sampai sekarang benda tu masih ada, tapi tu lah...aduhai.

Dalam pada itu, sebenarnya aku dah buat beberapa bisnes juga antaranya
2005 - 'edited' Videograpgher - ari tu macam tak teringat. la ni baru ingat. Mula2 kitaorang buat bisnes video wedding. Walaupun aku buat majalah Pesona Pengantin, tapi bukan bermakna senang2 aku nak guna kemudahan sebagai 'orang pakar'. Bermodalkan video camp yang memang dah ada, kitaorang buat job. Tahun 2005 aku ingat sangat sebab siap bagitau pengasuh lagi minta tolong jagakan dira (masa tu dia setahun lebih) untuk buat job malam. First job (hahaha), cer teka berapa kami amik? RM150 untuk nikah dan sanding. Murah giler kan? Pastu bukan senang weh. Nak edit, masukkan lagu, ada juga still photo, insert sekali nak bagi nampak menarik. Pastu upgrade lah sikit, dalam RM500 gitue, tapi tak lama sebab orang tak amik sangat video, mungkin bajet. So weols stop, tapi banyak jugalah video, dalam belas kot.

2006-2008 - Ingat lagi, masa tu aku deduct loan ASB, dapat lah dalam 7K, so discus dengan encik suami nak buat apa, kami decide nak beli kamera dslr. study kat forum cari nak beli apa, pro n kon canon vs sony, last2 amik sony d70, masa tu mahal wei, body saja dah 4k++, tak kira lagi flash, lens, gedebuk kira habis lah total yang dapat tu. Jadi, bermula lah job kami suami isteri. Lakiku snap dan aku ala2 mak andam suruh pose itu ini. Masa ni dah ramai dah tiru style Saiful Nang. Haha, kira banyak jugalah job kami, dah lupa dah berapa, sampailah dah beranak 2 pun kitaorang masih buat job ni. Tapi memang murahla, maklumlah biasa2 ja. kira 1 roll =RM150. 1 roll lak dalam 36 keping. gitue lah, siap album kasi free lagi. Nangis tak? Tapi ok lah, merasa kira2 balik dapatlah balik modal dan rerun duit tu. Tapi dah tak teruskan sebab dah takleh lawan dengan photographer yang bagi harga lagi murah (betul ni) pastu tak larat dah tua. haha.

ni wedding adik aku. Ni je yang ada dalam simpanan. yang lain ntah ke mana dah. Tapi seronok, jumpa macam2 orang, ada yang bini no. 2-ops. ada yang minta diskaun giler2,..haha, macam2



- 2009- jual kek lapis. Yang ni aku amik dengan seorang isteri ke2 pakar motivasi terkenal. Tapi masa tu dia tak kawin lagi. Masa tu bulan puasa, siap ada sampel semua. Memang laku weh. aku jual, Untung adalah walau pun tak besar. Tahun depannya pula aku jadi agen jual biskut raya orang lain pula.

awww...sedapnya. best berniaga kek ni. sebab 2x aku amik dengan penjual yang sedap. jadi customer memang puas hati


- 2010 - pegi Indonesia - Mangga 2. Beli tudung - masa tu tudung sarung yang awning dia tebal tu. Beli lebih 20 kot, bawa balik nak jual. Aku siap pegi GM Klang, beli patung, dalam RM58 nak jual kat online, tapi tak terbuat. Kat opis pun tak laku sebab memang tudung tu tak laku di Malaysia. Haha, beli juga telekung tapi tak berapa jalan juga. LAst2 aku letak bawah katil. Aduhai

nampak tak garu2 kepala sebab tak tau nak pilih yang mana. Maknanya aku terlebih awal dari brand yang ada sekarang ni, tapi tu lah, semuanya sekerat jalan, banyak faktor lah.
- 2011 - agak serik nak ke oversea semata2 nak menjual, jadi aku google jual contact lens warna & juga siap beli lens case untuk dihadiahkan kepada pembeli. Mula2 memang pasaran laku keras. Untung pun ok lah sebab tak keluar mana pun, jual kat budak opis je. Sampai ada member tu cakap, aku jual benda baru, sebab kebetulan time tu raya, orang lain sibuk jual kuih raya, aku jual lens raya. Tapi bila dah laku, aku amik batch kedua. Disebabkan masalah sama - orang yang sama, so, adalah dalam kurang 10 tak laku. Haha, nasib baik amik tak banyak

Diameter : 14.7mm 
B.C : 8.6mm 
Enlarging Effect: 16.0mm 
Water Content : 38~42% 
Life Span :1 Year 
Price : RM30
caption takleh blah. hahaha
- 2012 - teringin nak meniaga kain - pegi Vietnam sampai 2x ambil kain cotton & jual kat opis - Masa tu instagram tak macam sekarang - laju. Facebook adalah. Tapi tak sempat sebab ramai yang membeli. Seronoknya jual dengan budak ofis sebab tak perlu dorang bayar segera. Dorang pun ok, ambil dulu Tunggu dapat gaji pun boleh. Tapi kelemahannya sebab jaringan tak besar. Masa mula2 laku tu, aku dan suami terus amik tiket ke Vietnam sekali lagi amik kain cotton. MAsyaAllah, memang giler lah tengok kain cotton yang macam2 rasa nak beli semua. Balik jual ada yang laku tapi sebab ofismate orang yang sama, jadi adalah yang tak laku. Ya lah, takkan nak beli selalu kan? Ada lah dalam 20 pasang tak laku. Modal dah berapa dah. Last2 aku bagi kat adik2 dan ipar duai. Lepas kali kedua tu, aku siap pergi bengkel memborong ke Vietnam kt Shah Alam. Kursus tu setengah hari, RM60 ja. Tapi bila aku dengar sebenarnya, banyak yang sama dengan aku menimba sendiri pengalaman tersebut. Tapi tak mengapa. ok je.Haha

besh sungguh2. lagi2 lah time tu duit murah okey. dalam 1usd = RM3.20, sakan lah mak memborong ok. Luv sangat. Dengan orang sana yang peramah (penjual katakan) panggil kakak, abang - dorang pandai pancing kita. aduyai, kalau ada duit rasa nak pi lagi. Tapi dengan tukaran sekarang 1usd =rm4.50 tu. lupakanlah ya. 


- 2013 - aku slowkan sikit bisnes, nak buat apa ya, sekejap jual bedak Arab, amik dalam 5 set. Laku. Lepas tu aku diam sebab marketnya budak opis ja. Tak lama ada ja orang tanya nak beli sampai baru2 ni pun ada orang tanya lagi, tapi tu lah, takkan nak menjual kalau setakat lakunya cuma tak sampai 10?

- 2013 - dalam masa sama aku ada jual juga tudung bawal yang aku amik kat Kilang Kota Bharu. Cantik sebab masa tu masih baru style tu kat sana. Kiranya habis semua lah, yang tinggal pun yang reject2 ja. So happy, tapi tu lah nak balik Kelate semata2 nak beli tudung bawal, tak berbaloi.

bawal yang aku beli tu ala pelangi dan jahit double layer siap2, bukan yang juma pakai ni-simple sangat. aku jual murah ja, dalam rm15-20, Alhamdulillah, laku. Sekarang brand aidijuma memang meletup2. haha


- 2014 - aku ke Rantau Panjang, beli skirt dan kain batik. Skirt adalah 2 orang kawan aku amik, kain batik laku untuk orang yang nak bersalin ja - pakai time pantang. Tapi bila aku tanya ramai opismate. rupa2nya dorang jenis tak pakai kain batik. tidur ke dok rumah pakai pants. ok salah percaturan.
Oh! Aku jual novel aku. haha, beriya mak menjual.

ni bukan kain batik, tapi nak cakap aku berusaha amik gambar (encik suami) dan jual online, konon-tak sempat melekat sebab dah ada member beli


-2015? - sibuk weh. di kala semua orang sibuk berniaga. Aku lak slow.

Kesimpulan part 1 - berniaga tu seronok tapi berniaga juga ada risiko. Aku belum sampai tahap risiko tu lagi. Bukan bermakna selesa, tapi risiko dengan komitmen yang banyak ni memang aku tak berani.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...