Monday, 28 September 2015

Doa-doa ~ Part 1

Label ni direka khusus untuk memuatkan emel-emel berantai (baca - yang baik2 saja ya) yang perlu dilupuskan sebab emel dah penuh okey. Emel ni dah lama, sejak tahun 2005 kot. Jadi, bolehla dari takda entry langsung kan?



Tapi sebab dah nak clearkan emel, so letak sini, boleh juga kongsi dengan pembaca kat sini. Sepatutnya ada tulisan Quran, tapi blog takleh baca. So baca maksud pun jadilah ya.


Sebelum berdoa


Segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam dengan pujian yang banyak, yang baik dan diberkati di dalamnya pada setiap keadaan. Pujian yang mencukupi segala nikmatNya, dan meliputi segala kelebihanNya. Ya Tuhan kami, bagiMu puji-pujian yang pantas sesuai dengan kemuliaan wajahMu dan keagungan kekuasaanMu. Maha Suci Engkau tiada terhingga, sanjungan kepadaMu, demi Engkau, sebagaimana Engkau menyanjung diriMu sendiri. KepunyaanMulah segala puja dan puji sehingga Engkau meridhainya.

Lapang dada dan lancar lidah

"Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku, dan jadikanlah aku seorang pembantu dari keluargaku, (QS. 20:25-29)


Qunut Nazilah



Ya Allah, hancurkanlah orang-orang kafir dan musyrik itu. Berilah rasa takut kepada musuh-musuh kami, musuh-musuhMu, dan musuh-musuh agamaMu. Ya Allah, muliakanlah agama Islam dan kaum muslimin. Rapatkanlah tali kasih sayang dalam sanubari mereka dan perbaikilah hubungan kekeluargaan diantara mereka serta berilah pertolongan kepada mereka dalam melawan musuh-musuhMu dan musuh-musuh kaum muslim.





Ya Allah ampunilah kami, wahai Yang Maha Pengampun. Dan maafkanlah kami, wahai Yang Maha Mulia. Dan kasihilah kami, wahai Yang Maha Penyayang. Ya Allah tinggikanlah Islam dan orang-orang muslim. Dan rendahkanlah syirik dan orang-orang musyrik. Ya Allah tolonglah Islam dan orang-orang muslim. Dan hancurkanlah kekafiran dan orang-orang musyrik. Ya Allah tolonglah orang-orang menolong dien dan hinakanlah orang-orang yang menghinakan dien-Mu. Ya Allah, rahmatilah ummat Muhammad saw. Ya Allah rahmatilah orang-orang muslim di ..... (sebutkan tempat) Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui ya Allah, bahwa sesungguhnya saudara-saudara muslim kami disana benar-benar dalam kegelapan dunia. Tidak ada daya dan kekuatan pada mereka. Ya Allah, sesungguhnya diantara mereka terdapat anak-anak yang dicincang oleh kaum kufar dan dilemparkan ke dalam api. Dan sesungguhnya diantara mereka terdapat janda-janda yang disiksa dengan benar-benar siksaan. Ya Allah, seandainya Engkau tidak menolong mereka, maka siapa lagi yang akan menolong mereka selain Engkau. Ya Allah, seandainya Engkau tidak mendukung maka siapa lagi yang mendukung selain Engkau. Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Arahamar rahiimin. Ya Allah tolonglah saudara-saudara kami yang berjihad dimanapun mereka berada. Ya Allah tolonglah saudara-saudara kami yang berjihad di ... Ya Allah hancurkanlah musuh-musuh mereka dari golongan Yahudi, komunis, dan antek-anteknya. Ya ALlah yang menurunkan kitab, turunkan kepada mereka adzab. Ya Allah guncangkan mereka dengan guncangan yang dahsyat, dan koyakkanlah mereka dengan setiap koyakan. Ya Allah cerai beraikan kelompok mereka cerai beraikan persatuan mereka, sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa atas segala sesuatu.


Mendoakan orangtua (ayah dan ibu)
"Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil". (QS. 17:24)
. Supaya ditambah ilmu

"Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan". (QS. 20:114)

Sesudah membaca Al-Quran


Ya Allah rahmatilah aku dengan Quran yang agung jadikanlah dia bagiku ikutan dan cahaya petunjuk dan rahmat. Ya Allah ingatkanlah apa yang telah aku lupa dan ajarkalah kepadaku apa yang aku tidak ketahui darinya, anugrahkanlah kepadaku kesempatan membacanya pada sebagian malam dan siang, jadikanlah ia hujjah yang kuat bagiku. Wahai Tuhan sekalian alam.
Ketika menghadapi kesedihan, kelemahan, kemalasan, takut, kikir, banyak hutang dan penindasan


Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari kemurungan dan kesusahan, aku berlindung kepadaMu dari kemalasan dan aku berlindung kepadaMu dari ketakutan dan kekikiran, aku berlindung kepadaMu dari tekanan utang dan paksaan orang lain.

Dianugerahi putera yang soleh

Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami dari isteri-isteri kami dan anak-cucu kami yang menyenangkan kami dan jadikanlah kami ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.
(QS. al Furqan, 25:74)


Doa Rabithah


Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta padaMu, telah berjumpa dalam taat padaMu, telah bersatu dalam dakwah padaMu, telah berpadu dalam membela syari’atMu. Kukuhkanlah, ya Allah, ikatannya. Kekalkanlah cintanya. Tunjukilah jalan-jalannya. Penuhilah hati-hati ini dengan nur cahayaMu yang tiada pernah pudar. Lapangkanlah dada-dada kami dengan limpahan keimanan kepadaMu dan keindahan bertawakkal kepadaMu. Nyalakanlah hati kami dengan berma’rifat padaMu. Matikanlah dia dalam syahid di jalanMu. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. Ya Allah. Amin. Sampaikanlah kesejahteraan, ya Allah, pada junjungan kami, Muhammad, keluarga dan sahabat-sahabatnya dan limpahkanlah kepada mereka keselamatan.



Diberi cahaya (nur)


Ya Allah, jadikanlah cahaya di hatiku, cahaya di kuburku, cahaya di hadapanku, cahaya di belakangku, cahaya di kananku, cahaya di kiriku, cahaya di atasku, cahaya di bawahku, cahaya pada pendengaranku, cahaya pada penglihatanku, cahaya pada rambutku, cahaya pada kulitku, cahaya pada dagingku, cahaya pada darahku, cahaya pada tulang-tulangku. Wahai Tuhanku, besarkanlah bagiku cahaya dan berikanlah bagiku cahaya dan jadikanlah padaku cahaya dan tambahkanlah padaku cahaya, tambahkanlah padaku cahaya, tambahkanlah padaku cahaya.
(h.r. Muslim dan Ahmad)





Ilmu, ketenangan, taqwa, dan ‘afiat


Ya Allah,kayakanlah daku dengan ilmu, hiaskanlah diriku dengan ketenangan jiwa dan muliakanlah diriku dengan taqwa dan elokkanlah diriku dengan afiat.

Tambahan ilmu, rezki dan kesehatan


Ya Allah, aku memohon kepada Engkau ilmu yang berguna, rezki yang luas dan kesembuhan dari segala rupa penyakit.
.








Untuk akhir doa

Maha Suci Tuhanmu Yang mempunyai keperkasaan dari apa yang mereka katakan. Dan kesejahteraan dilimpahkan atas para rasul. Dan segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam. (QS. 37:180-182)

Akhir tiap doa (terutama yang panjang)

Ya Tuhan kami, perkenankanlah doa-doa kami, karena sesungguhnya Engkau Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Terimalah taubat kami, sesungguhNya Engkau Maha Menerima taubat dan Maha Penyayang. Kesejahteraan dan keselamatan semoga dilimpahkan kepada junjungan pemimpin para Nabi dan Rasul Muhammad saw, atas keluarganya serta para sahabat semuanya.
Maha Suci Tuhanmu, Tuhan yang bersih dari sifat-sifat kekurangan. Dan semoga keselamatan dicurahkan kepada para Rasul dan segala puji bagi Allah seru sekalian alam. (h.r. Nawawi)
Doa mereka (ahli surga) di dalamnya : "Subhaanakallaahumma" (Maha Suci Engkau ya Allah), dan puji sanjung mereka disana : "Salaam" (Selamat), dan akhir doa mereka adalah : "Alhamdulillahi rabbil ‘aalamiin" (Segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam). (QS Yunus, 10:10) 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.comon 12 November 2013