Wednesday, 22 October 2014

Bila kelate nak ada highway?

Mula2 aku kahwin dulu, takdalah aku merungut sangat pasal higway. Masa tu tahun 2003. Berdua lagi.  So, benda tu takda hal lah, walaupun terpaksa menempuh perjalanan yang maha jauh. Lama kot dalam 8 jam.

Jarak antara rumah aku Klang - Kelantan, adalah dalam 480km++, one way. Ini memang aku kira betul2...masa yang diambil adalah 8 jam. Dan jarak yang sama juga dari Klang - Kota Tinggi, Johor. Kiranya kalau sebut Kota Tinggi pun, orang Johor dah kata jauh, berbanding Muar, Pontian, Johor Bahru sendiri. Sebabnya Kota Tinggi tu dah hujung peta lah. Kalau beza jarak jauh pun dalam 30km++, Tapi mengapa balik Johor, boleh sampai 4 jam? Sebabnya ada jalan highway. Tu belum masuk jalan jem lagi.... Argh... Aku pun fikir cara Doraemon, kalau peta Malaysia boleh dilipat 2 kan senang, memang dekat ahh, jaraknya.. Atau pun kan best kalau keta boleh terbang macam De Lorean tue... Tapi tu lah, hanya berangan je.



Tapi bila dah ada anak sorang, aku mula bertanya bila lah Kelate nak ada highway? Bayar tol mahal macam balik Johor pun takpelah aku rela. Bukan apa, jauh sangat perjalanan tu. Nak kena tempuh Bentong - Raub - Kuala Lipis - Gua Musang - barulah sampai hometown. Tu dah ok skit. Kalau yang betul2 lama, kena lalu kiri kanan hutan tu, lagi naya. Memang kira drive, tido dalam keta jah. 


Tapi bila dah anak 3 ni, memang aku malas bab2 nak kena berenti singgah R&R (yang memang tak banyak pun, adalah kat beberapa perhentian). Dengan mereka komplen "bila nak sampai, dah lama ni", pastu gaduh lagi, adui, pening kepala. Driver pun satu hal gak, mengantuk. Maklumlah kalau bawak malam risikonya memang rasa nak tido jer, kalau drive siang lak, budak2 semua berjaga, kita lak yang pening.


                                     

At last, sejak Air Asia ada, harganya pula mampu dibayar, maka kami anak beranak memang kerap balik kelate dengan penerbangan murah ini. Katanya 'Everyone can fly'. Tapi ini bukan soalnya. Persoalan utama ialah, jalan menuju ke Kelate tu dah bertahun2 macam tu, tak pernah nak ada perubahan. Ok lah, ada tapi tak banyak. Adalah dari 8 jam jadi 6-7 jam perjalanan, itu pun kalau tak jem dan bukan peak hour (bukan musim raya @ cuti sekolah)

Tapi bayangkan bila dah musim raya. Jalan yang cuma 2 lane, dengan kereta, bas lagi yang banyak, pastu motor lagi. PErgh! memang takleh nak imagine camna. Sebab tu, ramai member yang bila update status, semuanya kata sampai 18 jam, ada yang 20 jam balik kelate. Ada yang 24 jam pun ada. Ada satu ketika yang eksiden bas dengan bas, yang lain sampai patah balik ikut jalan lain. So, dah double kerja. Sedih lak terasa di hati.



Ni bukan masa raya puasa jer tau, ni akan jadi bila raya haji juga. Maklumlah kat kelantan, raya haji kami sambut 2 hari. Memang lebih meriah berbanding negeri lain. dan bayangkan jalan yang sama 11 tahun lepas, masih sama sampai sekarang. Tak mampu penuhi/tampung kereta yang saban tahun bertambah jumlahnya. Hmmm...

Ustaz Ahmad Dasuki sendiri dalam status dia menyatakan kesedihannya kerana jalan KL-Kelantan masih sama seperti dahulu. Tiada perubahan, seperti dianaktirikan. Walhal dalam bajet tahunan yang dibentangkan, bermacam pembangunan dan lebuh raya untuk tempat lain, namun tiada satu pun peruntukan untuk Kelantan. Tadi, aku cari status dia, tak jumpa. Mungkin kerana ada baur politik, maka dia terpaksa memadamnya.



Hati aku lagi terasa bila baru2 ini kami sekeluarga ke Kerteh, Terengganu. Dengan lebuhraya LPT yang baru, rasa berdesup je bawa kereta, memang semua highway lah sampai masuk Kemaman - Cherating - Kerteh. Seronoknya kalau jalan balik Kampung selancar ini.

Ini sebab masa aku mula2 keja kat KL, tahun 2001, nak balik raya, perjalanan selama 8 jam. Member aku orang Terengganu, balik raya, perjalanan selama 10 jam. Semuanya dengan bas ni. Tetapi sekarang? balik Kelantan tetap sama 8 jam. Tapi balik Terengganu cuma 5 jam? Terasa ketidakadilan di situ.

Aku tau, ada perbezaan politik, tapi sekurang-kurangnya, usahalah sesuatu supaya rakyat Kelantan juga menikmati lebuh raya yang memudahkan. Bila? Wallahualam...









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.comon 12 November 2013