Wednesday 22 October 2014

Demam instagram

Kalau nak mulakan dengan cerita "Lamanya tak menulis di sini, sebab bz dengan kerja, balik lambat....bla..bla"

ok, itu clitche.

Yang tak clitche nya ialah "aku memang malas nak tulis, suka baca jer," boleh?

Paling syok sekarang ialah bila semua keja rumah dah abis, kids pun dah tido ialah baring sambil layan instagram atau dikenali juga dengan ig. Memang syok ah sebabnya aku banyak follow butik online yang jual shawl, tudung, baju online. Layan jer satu2 sambil tengok komen, mwahaha.. Walhal aku sebenarnya pun tak pernah beli online semua ni. Sebabnya aku suka beli kat butik sendiri atau terus dari tokey butik...lagi dapat diskaun murah... (citer ni patut ditulis  setahun yang lepas selepas secara rasminya aku take over ig majalahnur)

dulu tak pandang ig, sebab dah macam2 media sosial katanya, sekali terlekat. nah!

Maklumla seiring dengan teknologi media sosial, media pencetakan sedikit sebanyak terkena tempias. Jualan sedikit menurun disebabkan ramai yang sudah beralih kepada media sosial. Jadi, kalau kami tak ikuti/follow, jadi akan terus ketinggalan. So kena follow juga, Alhamdulillah di bawah pengurusan baru, ig @majalahnur menunjukkan peningkatan walaupun tak sehebat @hijabistamag & @majalahdara. Kedua-dua majalah ni diibaratkan adik kepada @majalahnur, so crowd nya juga lebih muda, bertenaga dan pasti memiliki smartphone. Kiranya nak tido pun pegang handphone (eh! itu bukan aku ke?) haha

biasanya blogger ni pakaiannya vass, ala glam gitue, tapi reporter sempoi saja.


Jadi, boleh bayangkan tak, masa aku keluar gi assigment, kena berebut dengan photographer profesional nak snap gambar. Semata-mata nak masukkan dalam instagram. Tu belum masuk dengan blogger yang mak aih, canggih2 phone mereka. Sampai dorang ingat i pun blogger. Ok, fakta di sini ialah reporter akan mengenali siapa yang reporter & blogger dari segi pemakaian, cara bercakap dan lain-lain. Mereka jer yang agak confuse. Tapi mak ok jer, rasa muda pula bila disapa begitu. hihi


Dulu aku ada ig personal, link dengan facebook personal. Tapi, sejak dah tak aktif sangat kat fb (almaklum dah ada fb dengan official name Radz_Izara, aku terus lupa password yang itu). Tapi ig & fb ni banyak kepada promosi my novel, so aku tapis2 juga info yang nak masuk kat sini. Takdelah terlalu personal, nanti orang menyampah.



Kekerapan update di ig? Hmm, kalau ikut management, dia nak at least 10 gambar sehari. OMG...masak2. Tapi biasanya tak sampai, paling banyak pun 9 kot, tu yang aku snap thru magazine dan promote kat ig. Yang lain tu biasalah mana2 event pegi @ kata2 semangat & inspirasi dari orang berpengaruh.

Stalk ig? Ok, yang ni best. Maklumlah kami ada pencarian ikon Nur, so aku ada juga tengok yang mana2 lawa, karier boleh pegi, yang grooming tu masih boleh asah. So aku akan tengok yang tengah 'trending' pastu pegi personal ig dia. Untung2 dia tak lock, boleh tengok semua gambar yang penah dorang update. So kita boleh buat kesimpulan sama ada dia ni layak @ tak, kan?

Lagi satu, aku penah mencuba gak meniaga kat instagram, ala, sarung batik yang aku beli kat Kelantan. Load lah 3 keping gambar dalam masa sehari, ada lah follower, cuma takde orang beli jer. Memang laku kat opis pun, cuma nak try gak kt ig. Sebab nengok orang macam2 bisnes macam sambal hitam pun laku uols.

Lepas tu tak sempat update dah. Mana nak update yang kerja punya, personal lagi last ig bisnes. Haha, dengan kerja opis yang melambak, weekend pun keja doe. So, tinggal je lah kenangan itu.. Kadang2 yang personal pun aku tak update sangat khen..




..





    

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...