Wednesday 11 November 2015

Diary pesakit 8 - berdenyut di payudara kanan

Sebulan lebih tak update pasal sakit disini.

Ceritanya - masa aku kat kampung, memang aku langgar pantang makan - ia disengajakan (sebab kalau kata tak sengaja; tak logik kot - kita control diri sendiri kan)

Tapi sebelum sentuh makanan tu - minda & hati berperang - minda kata tak boleh nanti metasis (istilah saintifik untuk sel kanser merebak tempat lain) TAPI hati kata rugilah tak try - bukan selalu pun - setahun mungkin 2/3x ja.

So - aku try, masalahnya masakan ibu sangat sedap. Tanyalah sapa2 pun - itulah yang membuatkan kita rasa nak balik kampung dan rasa air tangan ibu. Huhu. Hari pertama aku dah tanya ma mana pulut ikan kukus goreng. Pergh! rasanya menyengat. Ma dah cakap dengan aku benda tu bisa. Tapi aku degil juga, dengan alasan sekali ni ja. Hasilnya aku berjaya menghabiskan satu pulut tu. Rasanya puas sangat.

Tengahari - lakiku dah makan nasi sup ma. Kalau orang KL panggil sup tulang. Mula2 aku amik kuah saja. Pastu takleh tahan ni. Terus rasa daging dan tulangnya sekali. huisy...rasanya melekat sampai sekarang. Menyesal? rasa lagi menyesal kalau tak makan.

makan malam - gulai daging tetel. Ok. My favourite - tetel is my favourite -luv - tapi sejak aku sakit aku tak makan - cuma bila balik kampung, aku tak boleh menahan nafsu yang membuak2 itu. Adui!, hari pertama aku makan juga dalam 6-7 daging tetel. Adus

Untuk hari seterusnya, aku rasa dah mula rasa sesal. Cuba control. Ada yang berjaya dan ada yang kalah. Nak dipendekkan cerita, masa aku tido malam kat Cherating, dalam kul 1 lebih, aku rasa sakit sangat di payudara (sakit tu macam nak period sebenarnya -jadi benda tu biasa). so aku cuba lupakan dan tidur. Tapi memang takleh, rasa berdenyut tu datang sekejap2 - macam rasa nak bersalin lak - sakitnya macam contraction bersalin. Aku kira jam. sakitnya datang selang seminit, tapi selama 10 saat kot. Berbaring.

Masa tu aku rasa Ya Allah. Aku bangun, duduk sorang2, tengok suami dan anak2-rasa pilu sangat. Menahan sakit, Tak boleh jadi ni. Aku amik wuduk, solat taubat - sambil baca doa taubat ikut phone. Sampai jam 6 pagi sakit yang selang seminit. Kemudian datang lambat skit. Kiranya hari tu aku cuba tenangkan diri dengan gi pantai, sedut udara segar. Muhasabah

Aku tak cukup lagi insaf rupanya. Allah nak sedarkan aku. Sakit tu hingga 2 hari cuma tak kerap. Hari ni lak rasa sakit di payudara kiri - cuma tak kerap.

Cakap dengan suami-dia suruh g klinik - masalahnya aku takleh g klinik biasa sbb semua rekod aku kat PPUM - dan aku cuma boleh buat kat sana - aku kena jumpa pakar onkologi - masalahnya appoiment aku sebulan lebih lagi. Adui. So apa yang aku buat, hari pertama keja - aku posa. Alhamdulillah -sakit makin kurang. Mungkin nak period cuma sakitnya lain macam & kerap.

Senyum - Kalau tak insap lagi tak tau lah. Masa tu lah berangan, indahnya kalau ada banyak duit - Aku boleh resign kerja & tumpukan pada benda yang lebih penting - masalahnya aku belum sampai tahap itu - takpalah. Allah maha pengatur. Dia tahu yang terbaik untuk hambanya. DOA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...