Tuesday 29 March 2016

Diary Pesakit 14- Doktor Onkologi vs Doktor Endokrin

Sebenarnya dari tahun lepas lagi nak tulis. Bahawasanya beza doktor antara doktor lain melalui ilmu & pengalaman dia.
aku amik kes yang senanglah. Macam kes aku

Doktor Onkologi - "Melalui ct scan, kita tak dapat mengesan sel2 kanser tu kat leher & tempat2 lain. So, kita akan buat RAI setiap tahun dalam bulan 2 selama 5 tahun, kemudian baru kita stop."
Aku - "So, saya stage bape doc?"
Onko : "Stage 1"

Doktor Endokrin -"So far so good, Ct Scan ok, cancer marker pun takda. Tapi kita kategorikan awak stage 'Intermediate ke High Risk". Sebab kita tak nak u dalam zon selesa. Precausios tu penting
Aku - "Oh!" - nak tanya ada beberapa pelatih praktikal kt belakang, macam segan pun ada. Takkan nak tanya tu stage apa. Sedangkan logiknya pun memang stage 2.

So, beza mereka adalah ilmu & pengalaman mereka walaupun bacaan & nombor yang diberi oleh makmal & CT Scan adalah sama. Begitu juga kita dalam kehidupan, kita tak berada dalam kasut hidup yang sama dengan orang lain walaupun masalah yang sama kita hadapi. Eh! Haha

p/s : Tapi takpa, kita kena berjaga2 ya walau apa pun terjadi. Berjaga lah sangat. Walhal, baru ja lepas makan nasi briani kambing. #matilanak

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...