Saturday 19 March 2016

Bisnes - Part 5 (Orang buat vendor, kita pun join - yang hadoo)

Haha
Aku ni kalau dah rajin, memang mengadap blog ja lah. Maklumlah kepala pening-ekuinoks - makan daging (aduyai! bila nak insap gamaknya)- ok lupakan.

Ceritanya - masa bulan dua hari itu, aku punya plan baik. cakap dengan laki bahawa kita perlu letak tudung kat vendor, jadinya akan ada jualan online & offline. Laki aku ikut ja part2 ni, kononnya aku dah study.

So, aku mulakan pencarian dengan #butikvendorshahalam. Tanyalah thru whatsapp fasal vendor need. Ada yang RM150-200 sebulan dengan kontrak 3/4/6 bulan. So aku mesti la amik yang paling murah kan? RM150 untuk 3 bulan. Masa tu hati dah berbunga2, dengan harapan, at least adalah sales. at least laku dalam 5-10 tudung sebulan pun dah cukup. Juz dapat bayar sewa bulan2 pun dah Alhamdulillah, takda untung atau tak balik modal pun takpa. Taktiknya agar tudung susut.


shawl emma maembong & nora danish pun ada uols-camna lah kita yang bilis nak bersaing


Ceritanya bulan pertama vendor update takda sales. aku dah macam eh? takkan takda langsung.
So, aku topup dengan lain2 design. bulan kedua yakni mac, dia whatspp minta bayaran untuk bulan mac. Aku tanya lagi - ada sales tak? dia pun buat muka sedih. Pergh! Nangis mak camni. Dah RM300 habis tanpa dapat apa2. 300 okey????? dengan satu pun tak laku, hayooo.

Laki aku dah membebel2 dah. Cakap vendor tak membantu, lokasi kat Alam Avenue 2 takda orang nak datang. Eh! Aku jawab - Banyak juga butik top kat situ, SBU, Shawlbyvsnow, Hijrah Couture, Minimalace. Tapi secara jujur, memang tempat tu agak sendu sebab orang tak berapa ke sana. Orang memang dah pegi ke Seksyen 7, yang dah macam2 ada, Jakel - Anggun Zara, Radiusite, Calaqisya, Bella Amara, Minaz...so bila dah penat, takdalah nak ke sana. Kecuali ada nama2 besar itue.
- masalahnya, kita pun tak tahu benda tu jadi macam tu kan?

Sebut pasal nama2 besar, buatkan aku tertanya sendiri. Betul ke keputusan yang aku amik ni? Gergasi uols, yang memang setiap minggu ada stok baru. Mak ni? huwaaaaa.

Berbalik fasal vendor, aku cakaplah yang kalau dah 2 bulan takda sales, aku last bulan 4 je lah ya, tinggal bayar rm50 ja lagi (sebab dah deposit rm100 masa mula2 masuk). Dia kata ok, macam paham. Lagi pula butik vendor aku tu siap ada shawl emma maembong, nora danish. Adui! tepuk dahi. Memang ramailah yang cari uols, jadi - mereputla shawl mak kat ceruk sana dik non.

tudung lawa, kaler ok, less iron tapi takda faktor x - yakni orang tak membeli sebab tak kenal


Nak salahkan dorang pun takleh, dorang pun overhead cost sewa butik dah berapa. Sebab aku penah tanya butik lain - yang ground floor tu sewanya 7K okey? 7K di Alam AVenue, Jadi bayangkan ground floor di Seksyen 7? di Bangi Sentral? Pergh. Patutla ramai gak nama2 popular bukak kat tingkat 3, haha. tapi tu yang ada nama, lain lah, orang tetap cari.

So, adakah mereka yang buka butik ni balik modal, kalau vendornya 30 misalnya? Aku rasa ada untung, kalau takda, dorang takkan buka, ye dak?

ok, berbalik pada citer aku pasal vendor. Memangla nampak gah bila kita ada 1 railing di butik. Nampak best sangat. MAcam brand aku tu dah dikenali sangat. iya2 ja, ya lah, nampak macam mampu jadi vendor tu macam best lah kan. Tapi, yang sebenarnya-yang hadooooo

Walhal thru online, ada la 3 orang membeli shawl aku, means jalan juga lah dalam ekonomi inie. tapi yang vendor? huwaaaaaaa... RM450 dik non.....macam gitue ja...huwaaaa


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...