Wednesday 10 February 2016

Diary pesakit 9 - kepala rasa migrain

Entry ni sepatutnya ditulis sebelum 28 Disember 2015. Yakni sebelum aku berjumpa doktor endokrin - simptom/kesan teruk yang aku hadapi ialah payudara berdenyut & kepala migrain.
- aku tak pernah kena migrain (seingat aku lah) - jadi bila kena tu rasa aduh! hanyut ja rasa, rasa macam sukar nak cerita sakit tue.
- tapi aku taklah makan ubat penahan sakit (haisy - dah sakit macam2 nak tambah lagi?)
- so biar je lah, tak tahan sangat-tido.

15 Dis 2015 - sebelum aku jumpa doktor tu, ada amik darah dan 'neck ultrasound' . So ikutlah yang buat ultrasound tu (biasa ultrasound baby kan? ni tekak....hahaha-ada lah pengalaman gak), bila cek lama2, dia pun tengok skrin, aku dah berdebar dah ni weh! nampak macam putih je kat skrin. apa benda tu?, dia cek lagi. Aku pun takdalah nak tanya semua benda. Kita paham kan keja orang, biar dia buat keja dulu. Dia scan lagi kiri kanan, bawah, atas, kadang2 amik masa lama pada sebelah, pastu aku tengok skrin, cam ada putih panjang. Aku tanya apa tu? Dia kata ada 3 lymph nodes yang besar. Ia sel normal tapi kalau ia membengkak akan jadi bahaya. Setakat ni bukan sel kanser (takutnya). Apa pun kena tanya doktor in 2 weeks.

28 dis - Seawal pagi dah ada kat PPUM. Biasalah, carpool dgn laki keja kl, kenalah hadap bangun awal-utk elak jem, tapi nak buat camna, dah nama pun KL, sesak is everywhere. Lambat gak nk dapat turn jumpa doktor. Walhal aku datang awal, tapi orang lain datang lambat leh dpt turn awal dari aku, Pelik. Tapi aku ni malas lah nak tanya2 banyak kan. Kita tunggu je lah sambil scroll ig. So dalam jam 11.50am kot baru dapat jumpa. Lama kot dalam 4 jam. Hewww. Bila jumpa doktor, dia say hi, cek result darah, dia happy katanya sebab bacaan darah bagus, sebab ubat itu menguatkan imuniti aku dari serangan sel jahat tu. Pastu leher aku pun ok, good. Pastu aku cakap fasal simptom payudara berdenyut & sakit kepala. Oh! Dia kata kalau berdenyut - sebab ubat tiroid tu tinggi sangat, badan aku takleh terima. So, dia xplain, bila dos ubat tinggi, memang bagus untuk elak sel tu, tapi sebab aku tak tahan-dia turunkan dos, Jadilah dari 150 pada 125.

Alhamdulillah, hari2 seterusnya memang aku dah takda simptom tersebut. So aku berteori, patuttla pasal ubat rupanya. So, Alhamdulillah, yang teruk2 dah takda, cuma ada lah sekali sekala sakit berdenyut. Ok normal. Alhamdulillah.

31 Disember (khamis) - Patutnya aku jumpa onkologi, tapi ni Mia register sekolah agama. So plan asal, aku bawa qimi g PPUM, lakiku bawa dira & mia ke sekolah agama. Tapi sian lak. kena ulang alik hantar aku pastu ke sekolah. So aku decide nak skip (nampak tak betapa beraninya aku skip! - jangan contohi aku ya bab culas ni) - sebabnya aku fikir bulan 2 ni kan, aku minum radioaktif, so takpalah kot. haha. Lepas tu aku call la bahagian onkologi, xplain. dia kata tkyah buat appoimentla, stick pada Rai, nanti dorang bagi date baru.

Gitulah kan, bila dah rasa sihat skit, haip!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...