Wednesday, 30 October 2013

Bila anak sakit, mamanya kena lebih kreatif

Citer anak, semua orang rasa.
Riang dia, suka dia, sakit dia
Semuanya mama, sorang cakap kaki sakit langgar pintu,
sorang lagi panggil tunjuk tangan yang terluka, tergaris bucu meja.
Sorang lagi pun tak nak mengalah, terus amik tangan letak kat leher, dahi, kononnya panas.

Tapi kalau dah demam panas betul,
sembelit yang dah bertahun2 tak sembuh
Memang mama sangat risau
Kalau dulu2, masa anak kecik2, memang doktor tempat pertama
tapi bila anak dah besar, imuniti dorang masing2 dah meningkat
mama kena cuba macam2 cara, petua, dan bla2
ubat beli kat farmasi
makanan tambahan macam madu lebah dan lain2 smua siap kat umah
habis encik google diterjah untuk dapatkan yang terbaik untuk anak2
takpalah, mama tak tido cukup
asal anak2 semua sehat

Tapi,
kadang2 mama pun teralpa
sebuk keja, ingat benda luka tu biasa
sedar2 luka makin besar
rupa2nya digaru masa kita tiada
masa tu lah kalut buat semua benda
cari bandage, letak ubat kat luka
papa pun tolong sama

bila camtu, teringat ma kat kampung
dengan tiada teknologi macam sekarang
semuanya ma buat untuk anak2
jumpa *tok bomoh minta ubatkan
sanggup tumbuk daun untuk anak yang chicken pox
macam2 lagi

macam tu lah kita
jangan ingat bila dah berjaya & kaya raya
mula lupa pada yang membela
sedangkan itulah yang menampungmu selama ini

suami, anak2 dan ibu bapa
anugerah yang terindah dalam hidup insan yang bernama kita

*tok bomoh dalam bahasa Kelantan merujuk kepada mereka yang mahir dalam urut, patah. tapi ada juga tok bomoh yang membawa maksud pengubatan paranormal.
                                                           
dyan eaza - dulu aku suka berpuisi...puitis lak tuh. Tapi sekarang entah ke mana menghilang puitis itu. Dibawa lari dengan umur kot.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.comon 12 November 2013