Wednesday 14 October 2015

KITA SELALU BERTANYA ~ PART 22

Label ni direka khusus untuk memuatkan emel-emel berantai (baca - yang baik2 saja ya) yang perlu dilupuskan sebab emel dah penuh okey. Emel ni dah lama, sejak tahun 2005 kot. Jadi, bolehla dari takda entry langsung kan?

Tarikh emel ; 25 februari 2005


Kita selalu Bertanya....................dan Al-Quran sudah menjawabnya.................

KITA  BERTANYA : KENAPA AKU  DIUJI?

QURAN  MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja  mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya  kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui  orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta."
-Surah  Al-Ankabut ayat 2-3


KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU  IDAM-IDAMKAN?


QURAN  MENJAWAB
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,  dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
Surah Al-Baqarah ayat  216


KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT  INI?


QURAN  MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

Surah Al-Baqarah ayat 286


KITA BERTANYA : KENAPA RASA  FRUST?


QURAN  MENJAWAB
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,  padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang  beriman."

Surah Al-Imran ayat 139


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU  MENGHADAPINYA?


QURAN  MENJAWAB
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi  segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medanperjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah  sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."



KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU  MENGHADAPINYA?


QURAN  MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali  kepada orang-orang yang khusyuk"
Surah Al-Baqarah ayat  45


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?


QURAN  MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mu'min, diri, harta  mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... ..

Surah At-Taubah ayat  111


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU  BERHARAP?


QURAN  MENJAWAB
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya  kepadaNya aku bertawakkal."
Surah At-Taubah ayat  129


KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT  TAHAN!!!


QURAN  MENJAWAB
"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.  Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang  kafir."

Surah Yusuf ayat 12

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...