Thursday 1 October 2015

Diary pesakit 7 - result darah yang tak cun

Isnin lepas aku ada appoiment dengan Doktor Endokrin. Kebetulan pula semua sekolah di Selangor, KL dan Negeri 9 tutup sebab jerebu berada di paras bahaya. 200 ke atas. Sampai sana kul 10, appoiment kul 11, habis kul 3....hmmmm tapi biasalah pesakit memang ramai. Heran gak tuh! ramai betul orang sakit. Walhal PPUM tu bayar half2 pun ramai, bayangkan yang betul2 gov camna. Kawan aku lagi selamba cakap - memang lah ramai orang, swasta pun sama, tunggu sampai 3 jam tapi jumpa doktor 5 minit jah. Haha` hambik ko.

Kali ni aku dapat doktor lain lak. Jadi, sepanjang 3x aku jumpa doc.endokrin ni mesti lain2. Dua doktor pertama berbangsa Cina lelaki dan doktor last aku jumpa India perempuan. Tapi doktor last ni macam detail skit. Masa aku masuk (selepas 3 jam menunggu) - dia dah tengok result previous aku, yang kalenjar tiroid dah dibuang, aku dah jalani RAI 2x dengan dos tinggi & rendah, ada masalah bowel system dan macam2 lagi lah ~ means dia detail cek.

Pastu dia kata result TSH aku rendah. ooooooo ~ tak happy ~ doc jelaskan yang aku perlu atasi result yang rendah tersebut supaya kanser tu tak membiak
aku?
macam hah?
Bukan doc onko kata ok ke 3 bulan lepas?

Tapi aku diam ja, sebab nak tanya apa. Doc interview fasal ubat, makan camna, kalsium semua dan bla2. Lah. So kesimpulan dia ialah kena tambah dos tiroksin ~ jangan lupa / skip makan sebab bila result TSH aku ok, jadi sel kanser aku tidur.

Lebih mengejutkan ialah dia kata aku bukan stage yang low risk tapi sebenarnya intermediate risk.
Hah?
Doc onko cakap result aku ok je
tapi
Doc endo cakap aku kena jaga2 sangat
Means
Intermediate ialah stage 2
OMG
Mengejutkan, speechless, aku tak tau nak cakap apa.
Nak nangis dah habis air mata

So, doc kata dia harap dengan tambah dos ubat ni, sel kanser tu tidur. Dia minta buat appoiment neck ultrasound bulan 12 bersama cek darah yang biasa. Aku? Hmmm....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...