Monday 1 May 2017

1 Mei 2017 - lembaran baru... lagi?

Lima bulan lebih tak update disini.
Korang pun tengok macam eh! something kan?
Lembaran baru? Sekali lagi?
Hihi
Begitulah aturannya dan perjalanannya.
Mak redha (tengok paper mainstream Utusan, BH semua pakai word reda) tapi akak pasrah ya.

Terima kasih aku ucapkan pada follower yang tak jemu2 bertandang ke blog aku yang sesungguhnya susah nau nak update.
Supaya korang tak tergagau, aku citer serba sedikit ya pasal kehilangan selama ini (cewah) bukan hilang pun, busy kerja uols. Kali ni memang buzy weh.

3 Januari 2017 - Sesuai dengan permulaan tahun baru, budak2 start kelas baru, ini juga kelas permulaan buat aku bergelar Wartawan di Mingguan Warta Perdana (kalau korang orang dolu2, mesti biasa dengan nama paper ni yang sensasi, kontroversi dan bla2) - katanya pernah cecah 170,000 seminggu tahun 90an okey. Ya lah, time tu mana ada gajet, media sosial jauh lagi - memang sumber utama tv, surat khabar & majalah gitu. Masa tu paper ni memang digeruni oleh artis2 masa tu macam Amalina, Erra Fazira, Awie dan lain2. Malah, masa tu kecoh fasal Azwan Ali nak meminang Ziana Zain lagi. Gitue! sapa yang beliakkan mata tu maknanya BBNU lah ya. Tak tahu cerita ni.

Tapi tu dulu lah, sekarang diperkenalkan denganTe nama WARTA (akhbar alaf baru) yang pamerkan bahan lebih segar, informatif, urban, muhibbah, tiada kontroversi & sensasi. Ia diedarkan secara percuma di 90 stesen LRT secara percuma dengan 100,000 naskah setiap hari rabu-jumaat. Targetnya adalah advertising based.

Beza akhbar & majalah - dah tentu jauh beza. Paper nak penulisan yang ringkas, tepat dan fakta. Manakala majalah lak penulisannya still fakta tapi dengan lebih panjang sampai 2-3 muka surat. Bayangkan aku yang biasa buat 1 artikel 2-3 muka surat, tapi bila buat berita cuma 6-10 para. Adus! camna nak potong, semua sayang! Haha. Tapi lepas tu pandailah kan.

Cabaran - Lagi satu, aku memang based life style (fesyen, beauty, health, woman base) tetiba kena buat pasal kupasan penyakit skizofrenia (actually ada dalam majalah Nur juga, cuma mungkin dekat Nur, kami ber4 interview orang berbeza, tapi kat Warta ni kena buat semua sorang diri, pergh! berasap sey). Aku sempat lah buat 3 lead yang bukan calang2 k. Bahaya Wi-Fi, Skizofrenia & Malaysia lubuk berita palsu. Hiks, serius giler tajuk tu kan? Tak sangka, aku leh wat tajuk serius gtue.

Team mate - bertukar2, sebagai pioneer, aku terima team mate yang berbeza2, ada rakan dari Karangkraf (kak seda), Wartawan TV9 dari Kedah (Murni) dan penulis buku politik (Fahmi). Kami bereempat sebagai wartawan. Jimmy sebagai senior grafik, boses Cik Mi dan Cik Mat (ex Sinar Harian). Kecil tapi berbisa gitue. Bayangkan team yang kecil ni siapkan paper mingguan. Kat Mingguan Wanita sendiri ada 8-9 reporter, ni reporter 4 orang. Pergh! Macam tak caya pun ada, tapi yang penting paper terbit gak setiap hari rabu. Tapi tu lah, sorang demi sorang resign, atas sebab tertentu, mula2 Fahmi, ganti dengan Azamin, pastu Azamin pun resign, ganti dengan Jida (tapi dia lambat masuk, notis sebulan), pastu kak Seda resign -ganti dengan Abby, tapi semua ni tak masuk terus menyebabkan ada yang kami bekerja hanya berdua dengan Murni. OMG! tapi bila staf baru masuk, lega skit, pastu aku lak resign. Eh! Belum ada ganti lagi.

Travel - Tak dinafikan tempat keja ni memang jauh. Neo Damansara - Klang. Pergh! Jauh babe, kat Ikea tu yang biasanya jalan2 weekend ja, dah kena pegi sehari2. Dalam proses penyesuaian tu, banyak benda yang kena lalui, jalan jem, sesak, travel sejam, balik 2 jam, orang gila2 potong jalan, kuar 6.30 pagi, balik 11 malam (mula2 2x seminggu pastu seminggu sekali), keja 7 hari non stop. pergh! Tapi kena pahamlah, sebab ni isu terawal, so memang kena keja lebiiiiiiiiih banyak gitue. Pegi dengan keta, balik dengan LRT, cari mana 1 alternatif yang ok, disebabkan ada MRT, so lega sikit, aku kena naik 2 bas, 1 MRT, 1 LRT & 1 kereta dari LRT Alam Megah untuk sampai ke rumah. Di ulangi - hari2. Dengan keadaan kesihatan aku dan umur dah ehem2... so rasanya baik aku undur diri gitue. Bertahan 4 bulan, tapi itu dah bagi banyak pengalaman - bekerja di surat khabar. Ahaks. Dah kertu ni baru lah nak keja paper.

So, hari ni 1 Mei 2017 - lembaran baru.
Aku bercadang nak jadi full time blogger disamping berniaga. Masih bertatih, perlu banyak lagi belajar. Moga jalan dipermudahkan. Amin.

Team terawal - Januari


Team terkini - April

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...